Alkoholowe nowości dla kobiet. Producenci odkrywają nowy rynek

Nowości pojawiające się na rynku wskazują na to, że branża alkoholowa zwróciła uwagę na kobiety.

Aktualizacja: 04.05.2018 06:52 Publikacja: 03.05.2018 21:28

Alkoholowe nowości dla kobiet. Producenci odkrywają nowy rynek

Foto: pexels.com

Półki atakuje oferta z obniżoną zawartością alkoholu, z dodatkami owocowymi, piwa z dodatkiem soków owocowych, wina aromatyzowane owocami, musujące i wreszcie wódki smakowe. I nowe opakowania, mniejsze, odkręcane butelki, trafiają się też kryształki dla ozdoby.

Nie przypadkiem najszybciej dziś rosnącymi trendami na rynku alkoholi są właśnie obniżona zawartość alkoholu oraz poszukiwanie innowacji, „miksologia", jak to w niemal naukowy sposób nazywa branża. Uwagę zwracają jeszcze opakowania – kolorowe, często z motywami roślinnymi i kwiatami. Zdarzają się już nawet kampanie reklamowe skierowane wprost do kobiet.

Skąd ten nowy, ale jednak bardzo wyraźny gest? Producenci twierdzą, nie bez racji, że takie są dziś oczekiwania klientów – szukają urozmaicenia. Dodatkowo musi ich jednak zachęcać stabilizacja konsumpcji – od ośmiu lat ilość wypijanego w Polsce piwa praktycznie się nie zmieniła i oscyluje wokół 98–99 litrów na głowę według danych PARPA. Podobnie jest z winem i wyrobami spirytusowymi, ilość wypijanego alkoholu nie rośnie, a rynek jednak szuka możliwości rozwoju. Tak więc na nasyconym rynku piwa nowi klienci to zbawienie, a rynek wina wciąż rośnie i także szuka nowych klientek.

Kolejne wskazówki widać w raporcie Nielsena nt. sprzedaży alkoholu, zaprezentowanym w ubiegłym roku. Mimo że alkohol jako ogólna kategoria niemal się nie zmienia, to już wewnątrz każdej kategorii zachodzą ciekawe zmiany. W wódkach – duże opakowania czystego alkoholu notują spadki sprzedaży. A co rośnie dynamicznie? Sprzedaż małych opakowań wódek smakowych wzrosła o ponad 13 proc. Klasyczne jasne lagery zanotowały w ubiegłym roku ok. 2 proc. spadku sprzedaży, o ponad 4 proc. wzrosła natomiast sprzedaż piw smakowych, a o 23 proc. – bezalkoholowych.

Kobiecy gust preferujący słodkie smaki odcisnął swój ślad także w trendach rynkowych. Zdaniem Polskiej Rady Winiarstwa (PRW) dziś żywym trendem jest tzw. miksologia, czyli mieszanie ze sobą różnych kategorii alkoholu, wywodzące się ze sztuki barmańskiej, wykorzystywane przez producentów win i innych alkoholi. Chodzi o łączenie alkoholi z sokami, cydrami czy wodą gazowaną. – Rynek tego typu napojów, również w Polsce, szybko się rozwija, cały czas tworzone są nowe produkty i propozycje smakowe – mówi Magdalena Zielińska, prezes PRW.

I faktycznie, owocowe ślady widać w ofercie wszystkich trzech dużych browarów. Piwa smakowe i bezalkoholowe zdominowały tegoroczne premiery. Żywiec pokazał bezalkoholowe radlery Warka (piwo z sokiem owocowym) i kolejne odmiany Dzikiego Sadu, piwa z sokami owocowymi, Carlsberg poszerzył owocową ofertę radlerów i piw Somersby. Na półki trafił na przykład Okocim Radler Truskawka z kwiatem lipy. Kampania Piwowarska zaznacza wprawdzie, że nie tylko kobiety sięgają po słodkie alkohole i w ogóle wzorzec konsumpcji się zmienia, ale w nowościach i tak znalazły się nowe wersje słodkiego piwa, jedna z nich nawiązuje chyba do prosecco, Redd's Bianco ma „lekko wytrawny smak winogron", a także – owocowa wersja bezalkoholowego Lecha.

– Rynek alkoholi dla kobiet posiada wciąż duży potencjał i planujemy związane z nim dalsze inwestycje – przyznaje Jakub Nowak, prezes firmy Jantoń, producenta i dystrybutora alkoholu. Ocenia, że kobiety inaczej spożywają alkohol, wolą alkohole lekkie, i lubią eksperymentować. Czyli – alkohole słodkie, o deserowych smakach. Jantoń ma więc serię Monte Santi, wina gronowe z dodatkiem soku z innych owoców. Do tego dochodzi Kadarka w nowej wersji brzoskwiniowej i truskawkowej, wreszcie – lemoniada z alkoholem.

Przebojem na półce win jest prosecco i wszyscy chcą na nim zarobić. Ofertę win musujących ma większość producentów. Jak informuje Ambra, sprzedaż prosecco wzrosła w ubiegłym roku o 16 proc. i stanowi już jedną piątą wartości całej kategorii win musujących. Ambra chce wykorzystać trend i wprowadza na rynek dwie nowości ze swojej marki Fresco Frizante, w tym małe opakowania i odkręcane butelki. Kształt opakowania też gra rolę, producent chce sprzedać milion butelek w tym sezonie, jako wakacyjną konkurencję dla piwa.

Najbardziej eksperymentalną branżą alkoholi w Polsce są piwa rzemieślnicze. Tu dodatki owoców nikogo nie dziwią, ale oferta dla kobiet jest także obecna. Browar Pinta przygotował w tym roku Sangriale, czyli piwo z sokiem z wiśni, pomarańczy i nektarynki, które debiutowało we Wrocławiu pod hasłem „Nie tylko Hiszpanki będą zaskoczone". – Postanowiliśmy powtarzać jego warzenie jako naszą stałą propozycję piwa dla kobiet – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel Browaru PINTA.

Niektórzy traktują jednak ten trend jako nachalny marketing. – Nie lubimy dzielić piw na „męskie" i „kobiece" – mówi Marek Kamiński z browaru Kingpin. – To typowy zabieg z zakresu marketingowego pozycjonowania produktów i pomysł koncernów na wsparcie sprzedaży. Piwa rzemieślnicze są dla wszystkich. To nieprawda, że kobiety piją tylko piwa słabe, owocowe i słodkie. Kupują również nasze mocne, wytrawne i goryczkowe propozycje – dodaje. Ale piwo z dodatkiem owoców także ma w ofercie.

Półki atakuje oferta z obniżoną zawartością alkoholu, z dodatkami owocowymi, piwa z dodatkiem soków owocowych, wina aromatyzowane owocami, musujące i wreszcie wódki smakowe. I nowe opakowania, mniejsze, odkręcane butelki, trafiają się też kryształki dla ozdoby.

Nie przypadkiem najszybciej dziś rosnącymi trendami na rynku alkoholi są właśnie obniżona zawartość alkoholu oraz poszukiwanie innowacji, „miksologia", jak to w niemal naukowy sposób nazywa branża. Uwagę zwracają jeszcze opakowania – kolorowe, często z motywami roślinnymi i kwiatami. Zdarzają się już nawet kampanie reklamowe skierowane wprost do kobiet.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu