Półki atakuje oferta z obniżoną zawartością alkoholu, z dodatkami owocowymi, piwa z dodatkiem soków owocowych, wina aromatyzowane owocami, musujące i wreszcie wódki smakowe. I nowe opakowania, mniejsze, odkręcane butelki, trafiają się też kryształki dla ozdoby.
Nie przypadkiem najszybciej dziś rosnącymi trendami na rynku alkoholi są właśnie obniżona zawartość alkoholu oraz poszukiwanie innowacji, „miksologia", jak to w niemal naukowy sposób nazywa branża. Uwagę zwracają jeszcze opakowania – kolorowe, często z motywami roślinnymi i kwiatami. Zdarzają się już nawet kampanie reklamowe skierowane wprost do kobiet.
Skąd ten nowy, ale jednak bardzo wyraźny gest? Producenci twierdzą, nie bez racji, że takie są dziś oczekiwania klientów – szukają urozmaicenia. Dodatkowo musi ich jednak zachęcać stabilizacja konsumpcji – od ośmiu lat ilość wypijanego w Polsce piwa praktycznie się nie zmieniła i oscyluje wokół 98–99 litrów na głowę według danych PARPA. Podobnie jest z winem i wyrobami spirytusowymi, ilość wypijanego alkoholu nie rośnie, a rynek jednak szuka możliwości rozwoju. Tak więc na nasyconym rynku piwa nowi klienci to zbawienie, a rynek wina wciąż rośnie i także szuka nowych klientek.
Kolejne wskazówki widać w raporcie Nielsena nt. sprzedaży alkoholu, zaprezentowanym w ubiegłym roku. Mimo że alkohol jako ogólna kategoria niemal się nie zmienia, to już wewnątrz każdej kategorii zachodzą ciekawe zmiany. W wódkach – duże opakowania czystego alkoholu notują spadki sprzedaży. A co rośnie dynamicznie? Sprzedaż małych opakowań wódek smakowych wzrosła o ponad 13 proc. Klasyczne jasne lagery zanotowały w ubiegłym roku ok. 2 proc. spadku sprzedaży, o ponad 4 proc. wzrosła natomiast sprzedaż piw smakowych, a o 23 proc. – bezalkoholowych.
Kobiecy gust preferujący słodkie smaki odcisnął swój ślad także w trendach rynkowych. Zdaniem Polskiej Rady Winiarstwa (PRW) dziś żywym trendem jest tzw. miksologia, czyli mieszanie ze sobą różnych kategorii alkoholu, wywodzące się ze sztuki barmańskiej, wykorzystywane przez producentów win i innych alkoholi. Chodzi o łączenie alkoholi z sokami, cydrami czy wodą gazowaną. – Rynek tego typu napojów, również w Polsce, szybko się rozwija, cały czas tworzone są nowe produkty i propozycje smakowe – mówi Magdalena Zielińska, prezes PRW.