Grycan walczy o największą część rynku lodów

Największy w Polsce producent lodów familijnych chce podbić segment mrożonych deserów impulsowych. W planach ma także dalszy rozwój lodziarni i eksportu.

Publikacja: 16.03.2016 18:05

Zbigniew Grycan

Zbigniew Grycan

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

- Zdobycie w 2015 roku pozycji lidera sprzedaży lodów familijnych oraz coraz lepiej rozwinięta dystrybucja sprawiły, że zdecydowaliśmy się na mocniejsze wejście w segment lodów impulsowych – mówi Marcin Snopkowski, dyrektor generalny firmy Grycan Lody od pokoleń.

Na razie udziały tych najpopularniejszych lodów w Polsce – przypada na nie ponad 60 proc. łącznej sprzedaży detalicznej - w obrotach firmy wynoszą zaledwie 1 proc. Przełomem nie okazały się wprowadzone w 2011 r. lody Porcyjka z łyżeczką o pojemności 150 ml. Grycan liczy, że większym hitem okażą się lody w kubeczkach o pojemności 125 ml. Zaczyna od najbardziej popularnych smaków: wanilia, truskawka i czekolada, która wkrótce pojawią się w sklepach.

Marcin Snopkowski zaznacza, że na razie firma nie wycofuje Porcyjki z rynku, ale z czasem „zostanie ona wygaszona". Odbędzie się to jednak ewolucyjnie, a nie rewolucyjnie.

Na koniec 2015 r. udziały firmy Grycan w łącznej sprzedaży lodów familijnych w Polsce – w ujęciu wartościowym - wynosiły 15,4 proc – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Dało to jej pierwsze miejsce na rynku. Tylko w hipermarketach miała 24 proc. udziałów (pozycja lidera), a supermarketach 11 proc. (drugie miejsce).

Grycan jest już także – z udziałami przekraczającymi 28 proc. – liderem sprzedaży lodów familijnych w małych sklepach (tzw. kanał tradycyjny). Na te placówki przypada 75 proc. sprzedaży lodów impulsowych w Polsce. Czy firma chce powtórzyć tam sukces osiągnięty w przypadku dużych opakowań?

Firma tego nie wyklucza, jednak nie zakłada, że stanie się to w krótki okresie. Aby tego dokonać będzie musiała rozszerzyć ofertę lodów impulsowych chociażby o lody na patyku, które są u nas najpopularniejsze, a także zmierzyć się z takimi potęgami jak Nestle i Unilever, który jest właścicielem Algidy.

Na razie tego nie planuje, ponieważ – nie licząc debiutu małych opakowań - zamierza skupić się także na dalszym rozwijaniu eksportu, sieci lodziarnio - kawiarni oraz współpracy z sieciami, w tym także z dyskontami (wkrótce lody Grycan pojawią się w Lidlu, są już Biedronce).

Na koniec 2015 r. miała 142 lokale, a tylko w ubiegłym roku powstały 22 nowe.

– W tym roku planujemy co najmniej kilkanaście otwarć, jednak terminy zależą w dużym stopniu od startu nowych galerii handlowych, z którymi mamy już podpisane umowy – wyjaśnia Zbigniew Grycan, właściciel firmy.

W najbliższych dniach ruszy pierwsza lodziarnia firmy w Szczecinie. Planowane jest także otwarcie liczącego 200 m kw. lokalu w Krakowie.

- Cały czas rozszerzamy ofertę ciast i lodów – mówi Elżbieta Grycan, właścicielka firmy oraz żona pana Zbigniewa.

Tegoroczną nowością i 100 smakiem w ofercie są lody o smaku migdałów w czekoladzie oraz pomarańczy.

Małgorzata Grycan, córka Elżbiety i Zbigniewa, odpowiadająca za lodziarnio-kawiarnie, zwraca uwagę, że firma intensywnie rewitalizuje także starsze lokale. Są to, jak zaznacza bardzo kompleksowe przebudowy. Obecnie podlegają jej m.in. lokale Szczecinie i Gdańsku.

Firma rozwija także eksport. Na koniec była w ok. 10 krajach. W tym roku chce tę liczbę podwoić. Wszędzie tam oferuje produkty pod swoją marką. Są to m.in. kraje skandynawskie, Irlandia, Wielka Brytania, kraje bałtyckie. Rozpoczyna eksport na Bliskim Wschodzie, m.in. do Kuwejtu i Bahrajnu. Ważnym rynkiem dla firmy są Czechy, gdzie ma własną spółkę dystrybucyjną. Dostarcza lody do tamtejszych sieci, ma także dwa lodziarnie. Być może ten model wprowadzi także w innych krajach. W 2015 r. firma zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży. W tym roku ma być podobnie.

- Zdobycie w 2015 roku pozycji lidera sprzedaży lodów familijnych oraz coraz lepiej rozwinięta dystrybucja sprawiły, że zdecydowaliśmy się na mocniejsze wejście w segment lodów impulsowych – mówi Marcin Snopkowski, dyrektor generalny firmy Grycan Lody od pokoleń.

Na razie udziały tych najpopularniejszych lodów w Polsce – przypada na nie ponad 60 proc. łącznej sprzedaży detalicznej - w obrotach firmy wynoszą zaledwie 1 proc. Przełomem nie okazały się wprowadzone w 2011 r. lody Porcyjka z łyżeczką o pojemności 150 ml. Grycan liczy, że większym hitem okażą się lody w kubeczkach o pojemności 125 ml. Zaczyna od najbardziej popularnych smaków: wanilia, truskawka i czekolada, która wkrótce pojawią się w sklepach.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu