Słabsze euro ożywiło eksport alkoholi z Francji

Deprecjacja euro i ożywienie rynku w Chinach przyczyniły się do zwiększenia w 2015 r. eksportu win i mocnych alkoholi z Francji do rekordowego poziomu, po 2 latach spadku — podała organizacja eksporterów FEVS

Publikacja: 12.02.2016 06:09

Słabsze euro ożywiło eksport alkoholi z Francji

Foto: Bloomberg

Sektor osiągnął w eksporcie obroty 11,7 mld euro, o 8,7 proc. więcej niż rok wcześniej, gdy nastąpił spadek o 2,8 proc., po spadku o 0,4 proc, w 2013 r. Dzięki temu alkohole odzyskały drugie miejsce w bilansie handlowym, za sektorem lotniczym, a wyprzedzając chemię i perfumy — kosmetyki.

- Nasz wzrost wynika przede wszystkim z czynników koniunkturalnych, zwłaszcza ze spadku kursu euro — wyjaśnił prezes Federacji Eksporterów Win i Spirytualiów FEVS, Christopne Navarre. Jest jednak ostrożny. — W tym bardzo niespokojnym świecie należy być ostrożnym. Nie robimy prognoz dla tego roku — dodał nawiązując do zawirowań w gospodarce światowej i na giełdach oraz do napięć geopolitycznych.

Wynik 2015 r. został osiągnięty głównie dzięki szampanom i koniakom, dwóm produktom o dużej wartości dodanej, które przyczyniły się w 75 procentach do rocznego postępu sprzedaży — o 4,8 proc. ilościowo szampany i o 9,4 proc. koniaki. Ich wysyłka do Stanów i Chin oznaczała 84 proc. wzrostu.

Sprzedaż koniaku zwiększyła się o 19,6 proc. do 2,6 mld euro dzięki ogromnej popularności w Stanach ciemnych alkoholi. W Chinach, piątym rynku tych alkoholi, nastąpiła poprawa o 19 proc. pod względem wolumenu po 2 latach dużego spadku z powodu kampanii władz przeciwko korupcji. Wysyłka do Chin wzrosła wartościowo o 23 proc. do 830 mln euro, odzyskując poziom z 2013 r., po 2 latach wyprzedaży znacznych zapasów magazynowych.

- Jesteśmy na końcu trudnego okresu, ale nie należy wcale oczekiwać spektakularnej poprawy — zastrzegł prezes Navarre. Ewolucja gamy wyrobów, kontynuowanie przez władze działań zwalczających ostentacyjne objawy bogactwa i niepewność co do gospodarki skłaniają do ostrożności w ocenie tempa krótkoterminowego ożywienia chińskiego rynku — uprzedziła FEVS.

Działania antykorupcyjne Pekinu zlikwidowały praktycznie rynek najdroższych okowit, a najważniejsi producenci koniaku: LVMH (Hennessy), Pernod Ricard (Martell) i Rémy Cointreau (Rémy Martin) starają się teraz zyskać życzliwość klasy średniej tańszymi odmianami.

Sprzedaż szampana wzrosła o 12,1 proc. do 2,69 mld euro zwłaszcza w Europie i USA.

Chiny są czwartym na świecie rynkiem wszystkich alkoholi pod względem wartości, za USA, W. Brytanią i Niemcami. W Stanach sprzedaż win i spirytualiów z Francji skoczyła o 28,1 proc. do 2,6 mld euro.

Te dane kontrastują z rynkiem tradycyjnych win, których wolumen maleje, podobnie jak udział w rynku w ostatnich 15 latach — z 25 proc. w 2000 r. do 14 proc. w 2015 r. W ubiegłym roku ich eksport zmalał o jedną trzecią pod względem wartości i o 44 proc. ilościowo.

Najbardziej odczuły to wina bez gwarantowanego źródła pochodzenia (AOC), bo padły ofiarą butelek z Nowego Świata — Chile, Argentyny, Australii i z południa Europy — Włoch i Hiszpanii. Chile uzyskało w Chinach zniesienie opłat importowych, natomiast wina francuskie są obciążone 14 procentami, a australijskie 8 procentami.

Sektor osiągnął w eksporcie obroty 11,7 mld euro, o 8,7 proc. więcej niż rok wcześniej, gdy nastąpił spadek o 2,8 proc., po spadku o 0,4 proc, w 2013 r. Dzięki temu alkohole odzyskały drugie miejsce w bilansie handlowym, za sektorem lotniczym, a wyprzedzając chemię i perfumy — kosmetyki.

- Nasz wzrost wynika przede wszystkim z czynników koniunkturalnych, zwłaszcza ze spadku kursu euro — wyjaśnił prezes Federacji Eksporterów Win i Spirytualiów FEVS, Christopne Navarre. Jest jednak ostrożny. — W tym bardzo niespokojnym świecie należy być ostrożnym. Nie robimy prognoz dla tego roku — dodał nawiązując do zawirowań w gospodarce światowej i na giełdach oraz do napięć geopolitycznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu