Heineken rośnie, a Carlsberg liczy straty

Dwie największe firmy piwowarskie w Europie zanotowały skrajnie różne wyniki za 2015 r. Zwycięsko w obliczu nowych wyzwań na rynku wyszedł Heineken.

Publikacja: 10.02.2016 13:18

Holenderskie przedsiębiorstwo piwowarskie, że wartość dywidendy na akcję firmy urośnie z 1,10 euro w ubiegłym roku do 1,30 euro. Zysk netto za rok 2015 wyniósł 1,89 mld euro. Firma oczekuje dalszych wzrostów w bieżącym roku, pomimo niesprzyjających warunków na światowych rynkach.

- Choć spodziewamy się, że niestabilne warunki na rynkach wschodzących oraz presja deflacyjna utrzymają się w 2016 r., to jesteśmy pewni, że nasza sprzedaż i zyski ponownie urosną – komentuje dyrektor generalny i prezes Heinekena, Jean-Francois van Boxmeer.

Odwrotnej sytuacji doświadczył natomiast Carlsberg, którego roczne straty wyniosły 261,8 mln dol. Nie jest to zaskoczeniem. Analitycy od początku roku wieszczyli gorsze roczne wyniki duńskiej firmy. Zysk netto w czwartym kwartale ubiegłego roku wyniósł zaledwie 78 mln koron (ok. 11,79 mln dol.) w porównaniu ze 168 mln koron w tym samym okresie w 2014 r.

- 2015 był mieszanym rokiem dla Carlsberga. Grupa wciąż zajmuje silną pozycję na azjatyckich rynkach, jednak na zachodzie i wschodzie Europy spotkaliśmy się w tym roku z licznymi wyzwaniami – ocenia dyrektor generalny Carlsberga, Cees 't Hart.

Carlsberg zanotował również ogromne straty w Rosji, pomimo przejęcia w 2008 r. popularnej rosyjskiej marki piwa Batika. Spadek sprzedaży w tym regionie został podyktowany przede wszystkim zaostrzeniem przepisów i słabnącą rosyjską gospodarką.

W listopadzie Carlsberg wprowadził nowy program restrukturyzacji przedsiębiorstwa i zapowiedział falę zwolnień. Spodziewa się w bieżącym roku niewielkiego wzrostu sprzedaży.

Holenderskie przedsiębiorstwo piwowarskie, że wartość dywidendy na akcję firmy urośnie z 1,10 euro w ubiegłym roku do 1,30 euro. Zysk netto za rok 2015 wyniósł 1,89 mld euro. Firma oczekuje dalszych wzrostów w bieżącym roku, pomimo niesprzyjających warunków na światowych rynkach.

- Choć spodziewamy się, że niestabilne warunki na rynkach wschodzących oraz presja deflacyjna utrzymają się w 2016 r., to jesteśmy pewni, że nasza sprzedaż i zyski ponownie urosną – komentuje dyrektor generalny i prezes Heinekena, Jean-Francois van Boxmeer.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”