Przemysł spożywczy

W Polsce miliony płyną z automatów

Napoje i żywność z urządzeń vendingowych zyskują na popularności
123RF
Napoje i żywność z urządzeń vendingowych zyskują na popularności. Nie brakuje firm chcący na tym zarobić.

Od 410 mln do 470 mln zł, według różnych szacunków, wynosi już wartość rynku vendingowego w Polsce. Natomiast w najbliższych latach ma szanse zwiększać się o ok. 5 proc. - nie wykluczają przedstawiciele branży.

Powód? W Polsce jedna maszyna vendingowa przypada na 900 osób. Natomiast średnia dla Europy Zachodniej wynosi 150 osób na jedno urządzenie, a z kolei w Japonii to tylko 25 osób.

- Żyjemy szybciej i oczekujemy również szybszej obsługi oraz dostępności usług i produktów przez całą dobę. Na porządku dziennym korzystamy też z maszyn – niemal każdy z nas ma komputer czy smartfon, a to sprawia, że z większą ufnością podchodzimy również do maszyn oferujących żywność – mówi „Rzeczpospolitej" Tomasz Gruszczyński, dyrektor odpowiedzialny za biznes vendingowy firmy Costa Coffee Polska, największej sieci kawiarni w naszym kraju.

Potencjał polskiego rynku automatów z napojami chce wykorzystać także Costa Coffee Polska, która właśnie uruchomiła swoje 200. urządzenie.

- Do końca następnego roku finansowego będziemy zarządzać już siecią 250 kawomatów Costa Express – zapowiada Tomasz Gruszczyński, Costa Coffee Polska.

W tym roku rozwój na rynku vendingu przyspieszyć zamierza grupa Maspex, czołowy gracz rynku spożywczego w Europie Środkowo-Wschodniej, od kilkunastu lat współpracujący z czołowymi operatorami vendingowymi w Polsce. W ich automatach sprzedaje np. soki, napoje oraz gorącą czekoladę.

- Przygotowaliśmy dla naszych operatorów szereg rozwiązań i projektów, które w znaczący sposób mają rozwinąć nie tylko ich biznes, ale również polski vending - zapowiada Dorota Liszka, rzecznik grupy Maspex.

Właściciel takich marek jak Tymbark, Kubuś i La Festa przyznaje, że zamknął 2015 rok bardzo dobrym wynikiem sprzedaży w vendingu.

- Ubiegły rok był dla vendingu szczególny w związku z wejściem w życie ustawy sklepikowej. Wprowadziliśmy szereg produktów do automatów, zgodnych z ustawą, tym samym utrzymując wysoką dynamikę rozwoju - wyjaśnia rzecznik Maspeksu.

Były to m.in. soki, musy owocowe, woda oraz przekąski zbożowe.

Źródło: ekonomia.rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL