#RZECZoBIZNESIE: Jan Karasek: Zapowiada się kolejny rekord w eksporcie żywności

W 2016 r. mieliśmy rekordowy wynik, kiedy eksport żywności przekroczył 24 mld euro. W 2017 r. zapowiada się kolejny rekord na poziomie ponad 26 mld euro – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 27.10.2017 12:09 Publikacja: 27.10.2017 11:52

#RZECZoBIZNESIE: Jan Karasek: Zapowiada się kolejny rekord w eksporcie żywności

Foto: tv.rp.pl

Gość przedstawił najnowszy raport KPMG dotyczący eksportu polskiej żywności.

Eksport produktów rolno-spożywczych stanowi ponad 13 proc. całego polskiego eksportu.

- W 2016 r. mieliśmy rekordowy wynik, kiedy eksport żywności przekroczył 24 mld euro. Jest to 3 razy więcej niż w 2010 r. Rok 2017 również zapowiada się bardzo dobrze - mówił Karasek.

Przedsiębiorcy objęci badaniem wskazywali, że ponad 40 proc. ich produkcji jest przekazywane na eksport. - Ponad 50 proc. firm eksportuje ponad 25 proc. swoich produktów. Grupa 10 proc. eksportuje ponad 90 proc. - zaznaczył gość.

Hitem eksportowym od wielu lat są przetwory mięsne, które stanowią 23 proc. całego eksportu żywności. Przekłada się to na 5 mld euro.

- Kolejnym hitem są produkty zbożowe i ich przetwory. Dalej są produkty spożywcze i cukier. Te 3 kategorie stanowią ponad 40 proc. polskiego eksportu - wyliczył Karasek.

Unia Europejska jest nadal docelowym rynkiem eksportu. Trafia tam 80 proc. eksportowanej żywności.

- Istnym rynkiem są Niemcy, gdzie trafia 20 proc. eksportu do UE. Potem jest długo nic i Wielka Brytania z 10 proc. Nieduże Czechy biorą 7 proc. Francja, Włochy i Holandia to ok. 5 proc. - podał gość.

Ocenił, że polscy przedsiębiorcy bardzo dobrze dostosowują się do różnego rodzaju sytuacji koniunkturalnych na rynku. - Rynek rosyjski, który był do niedawna dominujący stanowi dzisiaj poniżej 2 proc. - mówił.

Dla ponad 80 proc. firm istotnym kanałem jest sprzedaż bezpośrednia. Dużo mniejsza część firm korzysta z tzw. dystrybutorów czy partnerów biznesowych. - Stosunkowo mało największych firm ma swoje własne przedstawicielstwa – podał Karasek.

Podkreślił, że w I półroczu 2017 r. eksport żywności wzrósł o 9 proc.

- W całym roku zapowiada się kolejny rekord na poziomie ponad 26 mld euro – prognozował.

Dla 50 proc. przedsiębiorców marka Polski jest bardzo wartościowa i pomaga im wyjść na rynek. - Druga część twierdzi, że marka Polski jest za słaba i muszą występować z marką Unii Europejskiej – tłumaczył.

Karasek wyjaśnił, że przedsiębiorcy decydują się na eksport bo inne rynki są bardziej atrakcyjne jeśli chodzi o marże.

- Z drugiej strony polski rynek jest bardzo nasycony. Wyjście na rynki zagraniczne pozwala lepiej zutylizować moce produkcyjne, co przekłada się na atrakcyjny cenowo produkt – mówił.

Podkreślił, że polski produkt wyróżnia wskaźnik jakości do ceny.

- Wielokrotnie przewyższamy kraje UE standardem produkcji. To w połączeniu z cenami powoduje, że nasz produkt zyskuje na rynkach międzynarodowych – ocenił.

Przedsiębiorcy jako barierę wzrostu eksportu wskazują ryzyko kursowe.

- Inną istotną barierą jest również wiarygodność partnerów biznesowych. Na rynkach pozaeuropejskich wskazywane jest silniejsze wsparcie ze strony podmiotów publicznych - mówił Karasek.

Gość przedstawił najnowszy raport KPMG dotyczący eksportu polskiej żywności.

Eksport produktów rolno-spożywczych stanowi ponad 13 proc. całego polskiego eksportu.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku