Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 15,7 mld dolarów i osiągnęły poziom 674,4 mld dol. – wskazują autorzy raportu „Global Aerospace & Defense sector financial performance study", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
– Wzrost ten to zasługa zarówno przemysłu lotniczego, jak obronnego, których przychody wzrosły odpowiednio o 2,7 i 2,1 proc. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1 436 nowych samolotów. – mówi Piotr Świętochowski, Partner w Dziale Audit & Assurance, Ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.
Odnotowane wyniki to głównie zasługa lepszych wyników osiągniętych przez największe spółki sektora. Dynamika przychodów wśród producentów oryginalnego sprzętu (OEM) i segmencie elektroniki odpowiednio o 3,4 i 3,7 mld dol. Wzrost w segmencie OEM związany jest ze znacznym wzrostem przychodów w 2016 r. w grupie Airbus, który wyniósł 2,4 mld dolarów i Lockheed Martin (o 1,9 mld dolarów). Z kolei wśród producentów elektroniki największym wzrostem przychodów o 2,4 mld dolarów może pochwalić się firma Harris Corp.
W 2016 r. producenci samolotów i sprzętu lotniczego zwiększyli swoje przychody o 2,7 proc., do sumy 321,1 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej było to 6,3 proc. Europejski sektor lotniczy zanotował wzrost o 6,7 proc., podczas gdy amerykański mógł się pochwalić jedynie nieznacznym wzrostem przychodów o 1,3 proc. Liczba zamówień na nowe samoloty wyniosła 13 687 sztuk, co stanowi wzrost o 1,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Według szacunków do 2035 roku na rynek trafi około 35 tys. nowych samolotów.
W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal palma pierwszeństwa należy do koncernu The Boeing Company, choć należy zaznaczyć, że firma w 2016 r. zanotowała spadek przychodów o 1,6 mld. W omawianym okresie wyniosły one 94,6 mld dolarów. Boeing dostarczył w 2016 roku 748 samoloty, podczas gdy rok wcześniej było to 762 maszyny.