„Nauta" zbuduje Szwedom wywiadowczy okręt

Gdyńska stocznia należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej na zlecenie zbrojeniowego Saaba zbuduje do 2020 roku okręt rozpoznania radioelektronicznego dla szwedzkiej Marynarki Wojennej.

Aktualizacja: 26.04.2017 17:32 Publikacja: 26.04.2017 16:06

Nowa jednostka zastąpi okręt HSwMS Orion.

Nowa jednostka zastąpi okręt HSwMS Orion.

Foto: Wikimedia

W środę w obecności szefów obydwu zbrojeniowych koncernów Błażeja Wojnicza (PGZ), Hakana Buskhe (Saab) podpisano w Gdyni umowę w tej sprawie. Stocznia Remontowa Nauta będzie odpowiedzialna za budowę, zwodowanie oraz wstępne próby morskie okrętu. Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia dla wywiadu elektronicznego. Finalny etap prób morskich także przeprowadzi odbiorca jednostki.

Procentuje współpraca

Na początku kwietnia tego roku koncern Saab ujawnił, iż otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę okrętu wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość zamówienia to 730 milionów koron szwedzkich.

Stocznia Remontowa "Nauta" oprócz doświadczenia w budowie i naprawach okrętów wojennych,  w przypadku tego zamówienia  korzysta z możliwości jakie daje zawarte w październiku 2016 porozumienie Saab i PGZ o przemysłowej współpracy.

- Dla Stoczni Remontowej Nauta udział w tym przedsięwzięciu  to szansa na rozwój kompetencji w dziedzinie budowy jednostek o specjalnym przeznaczeniu i możliwość zwiększenia portfela zamówień eksportowych– tłumaczy Sławomir Latos, prezes "Nauty".

Szpiegowskie okręty także dla... Polski

- Okręty wywiadowcze muszą być w najwyższym stopniu niezawodne. Stocznia Nauta gwarantuje odpowiednią jakość bo jest doświadczonym partnerem. Jestem bardzo zadowolony z faktu, iż pierwotne zamiary współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową przekształciły się w rzeczywiste partnerstwo biznesowe, które już teraz przynosi wymierne korzyści – stwierdził Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za rynki Polski i krajów bałtyckich.

Prezes Kujansuu w niedawnej rozmowie z „Rz" ujawnił, że zbrojeniowy Saab sam w ostatnich miesiącach wystąpił do polskiego MON z ofertą budowy nowych okrętów rozpoznania wyposażonych w najnowocześniejsze  szpiegowskie sensory dla marynarki Wojennej RP.

„Orka" na celowniku

Ale strategicznym celem szwedzkiego koncernu jest bez wątpienia wart 10 mld złotych, największy w siłach morskich RP modernizacyjny program Orka. Chodzi o zakup trzech nowoczesnych  okrętów  podwodnych  o klasycznym napędzie z pociskami manewrującymi na pokładzie.

Skandynawskim asem w podwodnej rozgrywce jest najnowsza, niedawno zaprojektowana jednostka A26 budowana obecnie przez kompleks stoczniowy Kockums na zamówienie  szwedzkiego rządu.  Saab zachwala, że to najnowocześniejszy dziś, klasyczny okręt podwodny wyposażony w sprawdzony napęd AIP, czyli działający bez dostępu powietrza, jaki powstaje na świecie.

- Jeśli Warszawa zdecyduje o wyborze szwedzkiej oferty , jeszcze przed formalnym podpisaniem kontraktów,  polski przemysł włączony zostanie w proces budowy szwedzkich jednostek – kusi Jyrki Kujansuu.  Zapewnia, że Saab zawczasu dokonał rekonesansu  w polskich stoczniach i wysoko ocenił ich potencjał.

Szwedzi nas zbroją

Jeśli program Orka nabierze rozpędu,  oferta  przemysłowej współpracy zostanie  rozszerzona i uzupełniona o militarne, wspólne projekty wykraczające zdecydowanie poza budowę okrętów  - zapewniają Szwedzi.

Wiceprezes Kujansuu zwraca uwagę, że współpraca z polskimi wojskiem to nie nowość, a udział Saab w modernizacji sił zbrojnych RP ma tradycję  sięgającą  wczesnych lat 90. ubiegłego wieku.

Już kolejne pokolenie operatorów polskich wojsk specjalnych używa szwedzkich przenośnych granatników Carl-Gustaf i AT4. Okręty RP mają na pokładach rakiety Saaba RBS15 i wyposażone są w firmowe radary Sea Giraffe. Najnowsza jednostka Marynarki Wojennej, niszczyciel min Kormoran II, będzie  wykorzystywał szwedzkiego, podwodnego  robota Double Eagle. A słuchacze Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych im. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu dzięki szwedzkim laserowym symulatorom już uczą się celnie strzelać.

W środę w obecności szefów obydwu zbrojeniowych koncernów Błażeja Wojnicza (PGZ), Hakana Buskhe (Saab) podpisano w Gdyni umowę w tej sprawie. Stocznia Remontowa Nauta będzie odpowiedzialna za budowę, zwodowanie oraz wstępne próby morskie okrętu. Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia dla wywiadu elektronicznego. Finalny etap prób morskich także przeprowadzi odbiorca jednostki.

Procentuje współpraca

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika