W środę w obecności szefów obydwu zbrojeniowych koncernów Błażeja Wojnicza (PGZ), Hakana Buskhe (Saab) podpisano w Gdyni umowę w tej sprawie. Stocznia Remontowa Nauta będzie odpowiedzialna za budowę, zwodowanie oraz wstępne próby morskie okrętu. Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia dla wywiadu elektronicznego. Finalny etap prób morskich także przeprowadzi odbiorca jednostki.
Procentuje współpraca
Na początku kwietnia tego roku koncern Saab ujawnił, iż otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę okrętu wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość zamówienia to 730 milionów koron szwedzkich.
Stocznia Remontowa "Nauta" oprócz doświadczenia w budowie i naprawach okrętów wojennych, w przypadku tego zamówienia korzysta z możliwości jakie daje zawarte w październiku 2016 porozumienie Saab i PGZ o przemysłowej współpracy.
- Dla Stoczni Remontowej Nauta udział w tym przedsięwzięciu to szansa na rozwój kompetencji w dziedzinie budowy jednostek o specjalnym przeznaczeniu i możliwość zwiększenia portfela zamówień eksportowych– tłumaczy Sławomir Latos, prezes "Nauty".
Szpiegowskie okręty także dla... Polski
- Okręty wywiadowcze muszą być w najwyższym stopniu niezawodne. Stocznia Nauta gwarantuje odpowiednią jakość bo jest doświadczonym partnerem. Jestem bardzo zadowolony z faktu, iż pierwotne zamiary współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową przekształciły się w rzeczywiste partnerstwo biznesowe, które już teraz przynosi wymierne korzyści – stwierdził Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za rynki Polski i krajów bałtyckich.