Hybryda myśliwca Lockheeda dla Japonii

Lockheed Martin zamierza zaproponować Japonii specjalną wersję myśliwca na wykrywanego przez radar opartą na F-22 Raptor i F-35 Lightning II, których nie wolno mu eksportować

Publikacja: 22.04.2018 14:13

Hybryda myśliwca Lockheeda dla Japonii

Foto: Bloomberg

Koncern rozmawiał o tym pomyśle z wysokimi przedstawicielami japońskiego resortu obrony i złoży oficjalną propozycję w odpowiedzi na japońskie zapotrzebowanie na informacje (RFI), po otrzymaniu od rządu federalnego zgody na oferowanie zaawansowanej technologii wojskowej — powiedziały dwie osoby znające bezpośrednio sprawę.

Decyzja o udostępnieniu mocno utajnionych rozwiązań projektowych tych samolotów i oprogramowania, aby pomóc Japonii w utrzymaniu przewagi nad Chinami będzie sprawdzianem obietnic Donalda Trumpa o dokonaniu przebudowy amerykańskiej polityki eksportu broni. Proponowany myśliwiec będzie kombinacją F-22 i F-35 i może być lepszy od nich — stwierdziła jedna z tych osób.

Japonia już kupuje F-35 nie wykrywane przez radar w ramach modernizacji swej floty, ale chce też mieć drugi myśliwiec zapewniający jej wyższość w powietrzu w dekadzie od 2030 r., aby odstraszać odrzutowce Chin i Rosji od naruszania jej obszaru powietrznego. Japońskie lotnictwo wojskowe używa obecnie F-15j opartych na F-15 Boeinga i F-2 będących pochodną F-16 Lockheeda Martina. Obie maszyny są sprzed kilkudziesięciu lat.

Japońskie ambicje produkowania własnego myśliwca wynikły częściowo z odmowy Waszyngtonu 10 lat temu sprzedania dwusilnikowych F-22, nadal uważanych za najlepsze myśliwce w walce powietrznej. japoński program, prac nad samolotem nie wykrywanym przez radar o kryptonimie F-3 miał kosztować 40 mld dolarów i być wyłącznie japoński, ale jednak Tokio zaczęło ostatnio szukać współpracy międzynarodowej, aby podzielić się kosztami i zyskać dostęp do technologii, które inaczej musiałoby opracowywać od zera.

Samolot zaprojektowany z zagranicznymi parterami musi mieć jednak japońskie silniki i radar, także inne komponenty wyprodukowane w kraju. Mitsubishi Heavy Industries testowała w 2016 r. prototyp takiego odrzutowca, na co rząd Japonii wydał 350 mln dolarów. — Bierzemy pod uwagę krajowe prace, wspólne i możliwość poprawy osiągów istniejących samolotów, ale nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji — oświadczył rzecznik resortu obrony.

W marcu rząd Japonii rozesłał trzecie zapotrzebowanie na informacje dla programu F-3 do zagranicznych firm sprzętu wojskowego i odrębny dokument z bardziej szczegółowymi wymogami do rządów W. Brytanii i USA. Oprócz propozycji od Lockheeda Japonia ma nadzieję otrzymać odpowiedź od Boeinga, który produkuje myśliwce wielozadaniowe F/A-18 Super Hornet i od BAE Systems, która w ramach konsorcjum Eurofighter produkuje myśliwce przechwytujące na wysokim pułapie Typhoon.

- Oczekujemy zbadania opcji dla następcy japońskiego myśliwca F-2 we współpracy z rządami Japonii i USA. Naszą wiodącą rolę i doświadczenie w samolotach piątej generacji można wykorzystać do zaoferowania osiągów, które spełnią przyszłe potrzeby Japonii w zakresie bezpieczeństwa — stwierdził rzecznik Lockheeda.

Ostatni japoński myśliwiec F-2, który wszedł do eksploatacji w 2000 r. został wyprodukowany wspólnie przez Mitsubischi HI i Lockheeda. Podczas II wojny MHI produkowała samoloty A6M, teraz byłaby głównym japońskim partnerem w każdym nowym przedsięwzięciu.

Koncern rozmawiał o tym pomyśle z wysokimi przedstawicielami japońskiego resortu obrony i złoży oficjalną propozycję w odpowiedzi na japońskie zapotrzebowanie na informacje (RFI), po otrzymaniu od rządu federalnego zgody na oferowanie zaawansowanej technologii wojskowej — powiedziały dwie osoby znające bezpośrednio sprawę.

Decyzja o udostępnieniu mocno utajnionych rozwiązań projektowych tych samolotów i oprogramowania, aby pomóc Japonii w utrzymaniu przewagi nad Chinami będzie sprawdzianem obietnic Donalda Trumpa o dokonaniu przebudowy amerykańskiej polityki eksportu broni. Proponowany myśliwiec będzie kombinacją F-22 i F-35 i może być lepszy od nich — stwierdziła jedna z tych osób.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie