Śmigłowce już w negocjacjach

MON potwierdziło, że bada oferty wszystkich firm zaproszonych do negocjacji. Oznacza to, że w grze są również wojskowe helikoptery Airbusa.

Aktualizacja: 28.03.2017 06:59 Publikacja: 27.03.2017 20:09

Maszyny AW 101 koncern Leonardo oferuje w wersjach morskich i Combat SAR

Maszyny AW 101 koncern Leonardo oferuje w wersjach morskich i Combat SAR

Foto: Wikipedia

Dokumenty zawierające propozycje producentów liczą tysiące stron, a proces ich oceny jest objęty pełną poufnością.

Nieoficjalnie wiemy jedynie, że za pilniejsze uznano w armii zamówienie śmigłowców dla służb specjalnych. W przypadku helikopterów morskich ważne będą deklaracje firm w sprawie terminów dostaw odpowiednio skonfigurowanych specjalistycznych maszyn.

Zgodnie z zapowiedziami MON wojsko w wartym 3 mld zł konkursie na 16 śmigłowców wsparcia rozpatrzy oferty trzech producentów: Airbus Helikopters, PZL Świdnik (koncern Leonardo) i PZL Mielec/Lockheed Martin, aby „zachować pełną konkurencyjność prowadzonego postępowania".

Nasze źródła potwierdziły, że black hawki z Mielca zostały zaoferowane jedynie w jednej wersji – przeznaczonej dla sił specjalnych. Włoski koncern Leonardo i PZL Świdnik proponują natomiast swoją potężną maszynę AW101 w dwu kategoriach: dla bojowego ratownictwa i w konfiguracji morskiej.

W ostatniej chwili do uczestników postępowania dołączył producent caracali, europejski potentat Airbus Helicopters.AH w zakończonym w zeszłym roku bez rozstrzygnięcia przetargu na 50 maszyn oferował śmigłowce za 13,4 mld zł. Powodem do przerwania konkursu była, zdaniem rządu, za słaba oferta offsetowa.

Merliny z Leonardo

Ogłaszając 20 lutego nowe rozdanie w śmigłowcowym postępowaniu, szef MON Antoni Macierewicz zapewniał, że plan modernizacji armii nie ucierpi z powodu niewielkiej zwłoki w zakupach wielozadaniowych helikopterów. Nie ukrywał, że nowy konkurs dokonywany w uproszczonej procedurze powinien w większym stopniu uwzględniać producentów wiropłatów zaangażowanych przemysłowo w naszym kraju.

Dlatego w nowym starciu o helikopterowe miliardy rosną szanse lotniczych spółek z Mielca i Świdnika. Lubelski producent sokołów i puszczyków tym razem proponuje potężne śmigłowce budowane przez Leonardo Helicopters, czyli AW101, sprawdzone już w wersjach morskich (AW101 Merlin) w kilku armiach, m.in. brytyjskiej.

Zdaniem Mariusza Cielmy z pisma „Nowa Technika Wojskowa" AW101 to doskonała, choć droga maszyna. Cenę śmigłowca (ok. 50 – 90 mln dol. za sztukę w zależności od wyposażenia) rekompensują, jego zdaniem, jego możliwości.

Mielec dla specjalsów

Black hawki produkowane w wersji eksportowej w Mielcu zostały sprawdzone na wojnach, są odporne i rozpowszechnione w NATO, co ułatwia ich eksploatację na trudnych misjach – zachwala producent. – Oferowane w polskim przetargu przez grupę Lockheed Martin legendarne maszyny w US Army już teraz zapewniają wsparcie siłom specjalnym – mówi Bartosz Głowacki, ekspert pisma „Skrzydlata Polska". Tyle że UH 60 w amerykańskiej wersji są do tego odpowiednio przystosowane. Aby zwiększyć zasięg, wyposaża się je w sondę do tankowania w powietrzu. Śmigłowce mają znakomite radiostacje i urządzenia obserwacji skuteczne w najtrudniejszych warunkach.

Dokumenty zawierające propozycje producentów liczą tysiące stron, a proces ich oceny jest objęty pełną poufnością.

Nieoficjalnie wiemy jedynie, że za pilniejsze uznano w armii zamówienie śmigłowców dla służb specjalnych. W przypadku helikopterów morskich ważne będą deklaracje firm w sprawie terminów dostaw odpowiednio skonfigurowanych specjalistycznych maszyn.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły