Kontrakt dotyczy 28 2-silnikowych średnich śmigłowców wojskowych NH90 w dwóch wersjach: lądowej (16 sztuk) i w konfiguracji morskiej (12), szkolenia pilotów i serwisowania — podały odrębnie obie firmy, główni udziałowcy tego konsorcjum, do którego należy też holenderski Fokker. Leonardo zajmie się zarządzaniem programem i końcowym montażem w Wenecji 12 maszyn dla marynarki wojennej, Airbus zapewni końcowy montaż 16 sztuk w Marignane. Dostawy zaczną się w 2022 r. i potrwają do 2025 r.

Kontrakt zakłada opcję na następne 12 sztuk. W ramach tego zamówienia Katar otrzyma ponadto 16 lekkich jednosilnikowych H125 Airbusa przewidzianych do szkolenia pilotów. Zamówienie z Kataru zwiększyło do 543 liczbę kupionych NH90, z których 350 już dostarczono 20 klientom w 13 krajach.

Jest to największe zamówienie we włoskiej firmie kontrowanej przez państwo od czasu przejęcia w niej sterów w maju 2017 przez Alessandro Profumo, który przystąpił do realizacji ambitnego planu ekspansji. Jest też dużym krokiem naprzód działu śmigłowcowego Leonardo, którego wyniki zaciążyły na bilansie całej grupy w 2017 r.

„Obecne zamówienie jest nadzwyczajnym wydarzeniem dla jednego z kluczowych sektorów firmy. Bardzo zależy nam na wzmocnieniu naszej pozycji na rynku zgodnie z planem na lata 2018-22" — oświadczył prezes Profumo. W planie tym Włosi założyli wzrost zamówień o 6 proc. rocznie. Leonardo nie ujawniła, ile zarobi na tym kontrakcie, ale z pewnością ułatwi jej powrót do dwucyfrowej rentowności do 2020 r. Osoba znająca sprawę stwierdziła, że korzyści z tego kontraktu nie zostaną podzielone zgodnie z udziałami w konsorcjum (AH 62,5 proc., Leonardo 32 proc., Fokker 5,5 proc.)