Francuscy wojskowi bronią A400M

Szef sztabu lotnictwa wojskowego Francji, gen. André Lanata bronił w sporze z Niemcami program samolotu transportowego A400M widząc jego pozytywną ewolucję, choć nie spełnią jeszcze wszystkich wymogów.

Aktualizacja: 21.06.2017 11:03 Publikacja: 21.06.2017 10:43

Airbus A400M

Airbus A400M

Foto: Bloomberg

Wypowiedź generała takiego szczebla jest pewną ulgą dla producenta po miesiącach nowej debaty na temat opóźnień w dostawach. Według raportu niemieckiego resortu obrony, Airbus może potrzebować dodatkowych 12-18 miesięcy na rozwiązanie problemów blokujących skuteczność operacyjną A400M. Problemy to zbyt krótka półka z tyłu kadłuba i za wąskie boczne drzwi do desantu spadochroniarzy, za krótki przewód do tankowania w powietrzu śmigłowców, elektroniczny sprzęt obrony.

- Uważam, że to wszystko jest już częściowo za nami — oświadczył generał na briefingu dla dziennikarzy lotniczych i kosmicznych z okazji salonu na Le Bourget. Uznalł za całkowicie do przyjęcia tymczasowe rozwiązanie dla przekładni silnika do czasu opracowania ostatecznej wersji pod koniec 2017 r. Francja odebrała 11 samolotów, sześć z nich jest w pełni operacyjne, co gen. Lanata uznał za bardzo zadowalające, choć nie wszystkie spełniają wymogi specyfikacji z kontraktu. A400M może dostarczyć w ciągu dnia do Mali śmigłowiec NH90 i wrócić do Francji wieczorem na inną misję — podał przykład operacyjności.

Francuska arami ma do 2019 r. otrzymać 15 A400M, dostawa pozostałych 35 zastanie ponownie ustalona przez obecny rząd.

Pomoc na nowy śmigłowiec

Komisja Europejska zatwierdziła 377 mln euro pomocy Francji i Niemiec dla Grupy Airbusa na opracowanie nowego ciężkiego śmigłowca X6.

„Francuskie i niemieckie wsparcie pobudzi znaczne prywatne inwestycje w ten projekt — stwierdziła komisarz ds. konkurencji, Margrethe Vestager. — To wsparcie przyczyni się do pojawienia na rynku nowej generacji innowacyjnych ciężkich śmigłowców bez powodowania zbędnych wypaczeń konkurencji”.

X6 ma być następcą Super Pumy, maszyny popularnej w przemyśle naftowy.

Wypowiedź generała takiego szczebla jest pewną ulgą dla producenta po miesiącach nowej debaty na temat opóźnień w dostawach. Według raportu niemieckiego resortu obrony, Airbus może potrzebować dodatkowych 12-18 miesięcy na rozwiązanie problemów blokujących skuteczność operacyjną A400M. Problemy to zbyt krótka półka z tyłu kadłuba i za wąskie boczne drzwi do desantu spadochroniarzy, za krótki przewód do tankowania w powietrzu śmigłowców, elektroniczny sprzęt obrony.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły