#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krystowski: Przestańmy się oszukiwać w sprawie Caracali

95 proc. wartości dodanej przetargu na Caracale miało budować miejsca pracy we Francji – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciel PZL – Świdnik, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 25.05.2017 14:46 Publikacja: 25.05.2017 13:44

#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Krystowski: Przestańmy się oszukiwać w sprawie Caracali

Foto: tv.rp.pl

Gość zaznaczył, że ostatnio pojawiło się bardzo dużo głosów płynących z wojska, które pozytywnie interpretują decyzję MON zamykającą poprzedni przetarg na śmigłowce.

- Wypłynęły dokumenty, które jeszcze w latach 2011, 2013, 2015, były formułowane przez Sztab Generalny i ostrzegały ówczesne MON, że to jest błędna koncepcja. Generał Polko ostatnio stwierdził, że gdybyśmy kupili Caracale to byłoby to ogromnym błędem dla polskiego wojska, bo „był to śmigłowiec nie wiadomo do czego” - mówił Krystowski.

Podkreślił, że nigdy dosyć przypominania, iż to, co się dzisiaj dziej jest prawidłowym podejściem. - Stary przetarg rozdzielono i najpierw toczy się postępowanie na śmigłowce specjalistyczne, te które są najbardziej potrzebne armii. Są to śmigłowce dla Marynarki Wojennej oraz dla Wojsk Specjalnych – tłumaczył.

- W przypadku śmigłowców dla Marynarki Wojennej, MON ze względu na pilną potrzebę i ograniczone środki zdecydowało się na rozwiązanie połączenia w jednym śmigłowcu funkcji do zwalczania okrętów podwodnych oraz funkcji poszukiwawczo-ratowniczych - dodał Krystowski.

Gość skomentował fakt, że śmigłowiec AW101 przystosowany do kwestii morskich nie jest produkowany w Polsce.

- Tę wadę możemy wyeliminować. W zależności od wielkości zamówienia jest to rzecz do wykonania – mówił.

- Poprzedni przetarg uniemożliwił nam złożenie oferty na AW101, bo zdaniem zamawiających był zbyt dużym śmigłowcem. Wynikało to z błędnej koncepcji zakupu jednego typu śmigłowca do wszystkich rodzajów misji. Wygrał śmigłowiec za mały w stosunku do potrzeb, które deklarowali marynarze czy specjalsi – dodał.

Krystowski zaznaczył, że oczekiwaniem MON i polskiej armii jest to, by sprzęt który jest eksploatowany, co najmniej był remontowany i w przyszłości modernizowany w Polsce.

- Jeżeli mówimy o zamówieniu 4 śmigłowców to jest to zbyt mała skala, żeby dokonać pełnej produkcji. Jeżeli mówimy o 16 śmigłowcach, to jest granica przy której może być to przedsięwzięcie opłacalne – tłumaczył.

Przypomniał, że wcześniej, u konkurentów zamawiano jednocześnie 50 śmigłowców.

- W przypadku 50 śmigłowców deklaruję, że produkcja jest naturalna - mówił Krystowski.

- W przypadku Caracali nie miało być produkcji, tylko montaż ostateczny. Z informacji płynących z mediów francuskich wynikało, że była mowa o maksymalnie 5-10 proc. wartości dodanej, która ma zostać w Polsce. Pozostałe 95 proc. miało nadal budować miejsca pracy we Francji. Przestańmy się wreszcie oszukiwać – podsumował.

Gość zaznaczył, że ostatnio pojawiło się bardzo dużo głosów płynących z wojska, które pozytywnie interpretują decyzję MON zamykającą poprzedni przetarg na śmigłowce.

- Wypłynęły dokumenty, które jeszcze w latach 2011, 2013, 2015, były formułowane przez Sztab Generalny i ostrzegały ówczesne MON, że to jest błędna koncepcja. Generał Polko ostatnio stwierdził, że gdybyśmy kupili Caracale to byłoby to ogromnym błędem dla polskiego wojska, bo „był to śmigłowiec nie wiadomo do czego” - mówił Krystowski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?