Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Program Rozwoju Eksportu

Rośnie polski eksport usług

Bloomberg
Na dobre wyniki polskiego eksportu pracują także usługi. Ich udział w całości zagranicznej sprzedaży polskich firm jest rzecz jasna nieporównanie mniejszy niż eksport towarowy.

Ale systematycznie rośnie. Jeśli w roku 2010 łączna wartość eksportowanych usług wynosiła 106,9 mld zł, to w roku ubiegłym sięgnęła poziomu 151,8 mld zł. w roku ubiegłym sięgnęła poziomu 151,8 mld zł. Poprawiło się także saldo w międzynarodowym handlu usługami: - Z poziomu 13,2 mld zł w 2010 roku zwiększyło się prawie trzykrotnie do 35,9 mld zł w roku 2014 – informuje NBP.

Największa część eksportu usług to transport. Usługi transportowe stały się polską specjalnością w Europie. Według analiz Banku Zachodniego WBK, stanowią prawie jedną trzecia całości zagranicznej sprzedaży usług. W 2014 roku jej wartość wyniosła 41,9 mld zł, przy czym 60 proc. tej kwoty wypracował transport samochodowy. W porównaniu z 2013 rokiem wartość wszystkich usług transportowych znacznie się zwiększyła - o 8,7 proc., czyli o 3,4 mld zł.

Podobny udział w eksporcie usług ma branża turystyczna. Pozostała część to domena różnych sektorów gospodarki, z których duży potencjał wzrostu mają usługi budowlane oraz informatyczne.

- W obu branżach jakość usług świadczona przez polskie firmy jest bardzo wysoka i na pewno konkurencyjna cenowo – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK.

Coraz większy udział w eksporcie usługowym ma branża usług dla biznesu. W centrach biznesowych pracuje już 150 tys. osób. Według reprezentującej sektor organizacji ABSL, w Polsce działają 532 centra usług z kapitałem zagranicznym, a w ciągu ostatnich dwóch lat liczba pracowników zwiększyła się o ponad jedną trzecią. Dalsze prognozy są więcej niż optymistyczne: szacuje się, że 2020 roku w sektorze może pracować aż 250 tys. osób. W dodatku teraz Polska ma szansę przyciągnąć najbardziej lukratywną część inwestycyjnego tortu – obsługę globalnych funduszy inwestycyjnych.

W wielu branżach wzrost eksportu usług może być jednak trudny. BZ WBK wskazuje na bariery administracyjne, jakie pojawiają się przed eksporterami. W przypadku eksportu usług budowlanych problemem może być uzyskanie wymaganych przez lokalne prawo pozwoleń i certyfikatów. Wielu przedsiębiorców wskazuje również jako wyzwanie skomplikowane regulacje podatkowe dotyczące eksportu usług.

– Dla branży transportowej zagrożeniem mogą być regulacje dotyczące płacy minimalnej w Niemczech czy podobne plany we Francji. Drugim istotnym zagrożeniem jest to, że 70 proc. udział przewozów drogowych, które w długim terminie mogą być wypierane przez przewozy kolejowe – twierdzi Dylak.

W krajach, gdzie bariery nie istnieją, polskim firmom brakuje wiedzy o przetargach czy zleceniach. Często zdarza się, że firmy czy osoby prywatne szukają dostawców usług poprzez rekomendacje, które nie wszyscy zdołali zgromadzić. Z kolei niemała część przedsiębiorców nie posiada niezbędnych wiadomości dotyczących funkcjonowania na danym rynku.

– Zapewniamy dostęp do informacji na temat lokalnych regulacji prawnych, zwyczajów rynkowych czy przetargów. Wszystkie te informacje są udostępnione na portalu SantanderTrade.com. – informuje Dylak.

BZ WBK dostarcza firmom usługowym także specyficzne usługi finansowe potrzebne eksporterom usług na zagranicznych rynkach, jak np. gwarancje bankowe pod prawem obcym czy rachunki bankowe otwierane w lokalnych bankach.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL