Wirtualna misja gospodarcza pomoże poznać rynek i przyszłego partnera

W zdobywaniu zagranicznych rynków kluczowe jest ich wcześniejsze rozpoznanie. Kolejnym krokiem jest nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi partnerami, w czym mogą pomóc misje gospodarcze organizowane przez państwo lub organizacje branżowe.

Publikacja: 21.10.2016 22:15

Wirtualna misja gospodarcza pomoże poznać rynek i przyszłego partnera

Foto: Fotorzepa, M. Zubrzycki mzi M Zubrzycki

Przydatne okazują się także wirtualne misje organizowane np. przez banki: pozwalają przedsiębiorcom zaoszczędzić czas i pieniądze, zarazem stają się okazją do zapoznania się z potencjalnymi kierunkami zbytu i regulacjami, jakie na nich obowiązują.

Misje wyjazdowe dla przedsiębiorców mogą być organizowane przez organizacje branżowe i samorządy gospodarcze. Grupy przedsiębiorców często uczestniczą także w zagranicznych wizytach  członków rządu lub prezydenta. Taka forma wyjazdów sprawdza się szczególnie na dalekich rynkach, słabo rozpoznanych przez polski biznes, a także w tych krajach, gdzie do przecierania szlaków handlowych niezbędna okazuje się dyplomacja ekonomiczna. W nowej strategii wspierania eksportu Ministerstwa Rozwoju założono, że organizatorem misji wyjazdowych będzie nowo powołana Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Ma ona zadbać, by wyjazdy stały się bardziej efektywne, a nawiązane kontakty z zagranicznymi przedsiębiorcami rozwijały się, przynosząc umowy handlowe.

Nie wszyscy chętni mają jednak szanse, by wyjechać na misję gospodarczą do interesującego ich kraju.  Mogą jednak wziąć udział w misji wirtualnej. W tym tygodniu taki wirtualny wyjazd do Ameryki Łacińskiej organizował Bank Zachodni WBK. W czasie misji „Strategie wejścia i możliwości biznesowe na rynkach Ameryki Łacińskiej, w szczególności w Meksyku, Brazylii i Chile" eksperci przedstawili m.in. perspektywy ekonomiczne dla prowadzenia biznesu w tym rejonie świata, a także prezentowali możliwe strategie wejścia na tamtejsze rynki oraz przydatne narzędzia mogące wspierać międzynarodową ekspansję.

Wcześniej BZ WBK we współpracy z Santander Mexico zorganizował wirtualną misję dla polskich producentów części samochodowych zainteresowanych sprzedażą swoich produktów na rynku meksykańskim. Uczestnicy otrzymali pakiet najważniejszych informacji na temat prowadzenia działalności w meksykańskiej branży motoryzacyjnej.

W podobny sposób można organizować wirtualne spotkania z potencjalnymi kontrahentami. Taka formę kontaktu BZ WBK oferuje klientom poprzez platformę wsparcia Firmowe Ewolucje. - W ten sposób obniżamy firmom z sektora MŚP bariery kosztowe wejścia w obszar działalności zagranicznej - mówi  Adrian Kaczmarek, makroregionalny menedżer ds. wsparcia sprzedaży MŚP, odpowiadający za rozwój Firmowych Ewolucji.

Weźmy przykład: jedno z początkowych spotkań teoretycznie powinno odbyć się u kontrahenta zagranicznego, np. w Brazylii. Pierwsze koszty to przelot hotel, wyżywienie, transport na miejscu. Do tego dochodzi zatrudnienie tłumacza, bo angielski nie jest językiem ojczystym dla żadnej ze stron, więc przekaz byłby pozbawiony istotnych w biznesie niuansów. To z kolei zwiększa lokalne wydatki blisko dwukrotnie. Tymczasem w ramach Firmowych Ewolucji proponowane są spotkania w formie wideokonferencji, równie skuteczniej, za to nieporównanie tańszej.

Dla poznania nowych rynków i rządzących nimi reguł pomocne mogą być również spotkania przedsiębiorców z ekspertami organizowane w ramach Programu Rozwoju Eksportu. Omawiane są na nich m.in. problemy związane z wyborem kierunków ekspansji, kwestie prawne, możliwości pozyskiwania finansowania, sposoby ubezpieczania się od ryzyka itp. Konferencje PRE są także okazją do poznania doświadczeń firm, które już działają na zagranicznych rynkach i mogą podzielić się o nich swoją wiedzą.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Najbliższe spotkania Programu Rozwoju Eksportu odbędą się w Białymstoku 27 października, w Poznaniu 8 listopada oraz w Gdańsku 9 listopada.

Przydatne okazują się także wirtualne misje organizowane np. przez banki: pozwalają przedsiębiorcom zaoszczędzić czas i pieniądze, zarazem stają się okazją do zapoznania się z potencjalnymi kierunkami zbytu i regulacjami, jakie na nich obowiązują.

Misje wyjazdowe dla przedsiębiorców mogą być organizowane przez organizacje branżowe i samorządy gospodarcze. Grupy przedsiębiorców często uczestniczą także w zagranicznych wizytach  członków rządu lub prezydenta. Taka forma wyjazdów sprawdza się szczególnie na dalekich rynkach, słabo rozpoznanych przez polski biznes, a także w tych krajach, gdzie do przecierania szlaków handlowych niezbędna okazuje się dyplomacja ekonomiczna. W nowej strategii wspierania eksportu Ministerstwa Rozwoju założono, że organizatorem misji wyjazdowych będzie nowo powołana Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Ma ona zadbać, by wyjazdy stały się bardziej efektywne, a nawiązane kontakty z zagranicznymi przedsiębiorcami rozwijały się, przynosząc umowy handlowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań