Jest wsparcie dla eksportu sektora MŚP

W polskim eksporcie rośnie znaczenie małych i średnich firm.

Publikacja: 29.09.2016 16:09

Foto: Bloomberg

Sektor MŚP coraz bardziej dywersyfikuje kierunki sprzedaży, rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy planują zagraniczna ekspansje. Część z nich chce także wychodzić na dalekie, pozaeuropejskie rynki. Ale zagraniczne podboje, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero je zaczynają, mogą okazać się trudne i ryzykowne.

Z badania „Diagnozy barier rozwoju dla MŚP" przeprowadzonym przez TNS na zlecenie Banku Zachodniego WBK wynika, że największym problemem tej grupy przedsiębiorców jest niewielkie wsparcie z zewnątrz, a następnie brak wystarczających informacji na temat sytuacji prawnej rynków, gdzie chcieliby działać. Firmy mają także obawy przed rozliczaniem transakcji w walucie obcej i obawiają się niewiarygodnych zagranicznych kontrahentów. Wskazują także na brak finansowania dla rozwoju zagranicznej działalności oraz kłopoty ze znalezieniem potencjalnych partnerów.

Według ekspertów BZ WBK, przedsiębiorcy mają szansę na ominięcie barier, jeśli będą sięgać po dostępną pomoc. A tu możliwości są coraz większe. Ministerstwo Rozwoju uruchamia obecne kompleksowy program wsparcia eksporterów, który ma być scentralizowany i bardziej efektywny dzięki oparciu na nowoczesnym finansowaniu i doradztwie. W ramach działalności nowo powoływanej Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji mającej zarządzać m.in. instrumentami finansowymi przeznaczonymi na działania proeksportowe i inwestycyjne firm, znajdzie się także oferta dla małych i średnich przedsiębiorstw. Agencja ma organizować zagraniczne misje gospodarcze i targi, tworzyć programy wsparcia dla poszczególnych rynków, czy też pomagać przedsiębiorcom w weryfikacji kontrahentów, zdobywaniu informacji o przepisach i barierach regulacyjnych.

Zdaniem Magdaleny Janickiej, menadżera ds. bankowości zagranicznej BZ WBK, wsparcie oferowane polskim firmom w rozwijaniu zagranicznej sprzedaży już teraz jest bardzo szerokie. - Nie trzeba go też daleko szukać, bo może zostać zaoferowane firmie w ramach już nabytych usług. Takim przykładem jest portal SantanderTrade.com, który BZ WBK udostępnia swoim firmowym klientom całkowicie za darmo – informuje Janicka. Dzięki platformie przedsiębiorca może m.in. zyskać dostęp do informacji o zagranicznych rynkach i sprawdzonych lokalnych firmach. Może też znaleźć potencjalnych kontrahentów, a także poznać szczegółowe regulacje związane z wymogami formalnymi sprzedaży na dany rynek. - Większość niezbędnych informacji jest na wyciągnięcie ręki – dodaje Janicka.

Jedną z najpoważniejszych barier w rozwijaniu ekspansji - ryzyko kursowe, można ominąć poprzez korzystanie z instrumentów finansowych. Najpopularniejszym są kontrakty typu forward. Przykładowo, firma importująca partię towaru może z wyprzedzeniem zagwarantować sobie kurs kupna waluty na datę płatności faktury. W ten sposób eliminuje ona ryzyko strat, które powstałyby gdyby musiała płacić już po nagłym wzroście kursu, znacznie zwiększającym koszty zakupu. W przypadku kontraktów długoterminowych dobrym rozwiązaniem okazują się strategie złożone z opcji walutowych. Można w nich budować profile zabezpieczeń lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb. Takie rozwiązania wybierać będą firmy, które działają w oparciu o kilkuletnie kontrakty czy umowy handlowe. - Z jednej strony muszą one zagwarantować sobie w długim okresie kurs wymiany gwarantujący zakładaną rentowność. Ale zarazem chcą mieć większą elastyczność i możliwość sprzedaży także po wyższym kursie, aby nie tracić pozycji konkurencyjnej – tłumaczy Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych w Departamencie Usług Skarbu BZ WBK.

Mali i średni przedsiębiorcy mogą także skorzystać z wielu możliwości sprawdzenia zagranicznego partnera. To szczególnie ważne, bo ryzyko trafienia na nieuczciwego lub słabego ekonomicznie kontrahenta jest szczególnie duże w przypadku ekspansji na nowe, jeszcze słabo rozpoznane rynki. Zwłaszcza takie, gdzie obrót gospodarczy nie jest poddawany mechanizmom kontrolnym. Jednym ze źródeł informacji o potencjalnych kontrahentach są wywiadownie gospodarcze. Ich raporty handlowe przynoszą nie tylko dokładne informacje o badanej firmie, jej wiarygodności i otoczeniu w jakim działa, ale także rekomendacje co do ewentualnej współpracy. Źródłem informacji mogą być specjalistyczne portale banków obsługujących eksporterów. Przykładowo w jednej z sekcji SantanderTrade.com - „Counterparts" (kontrahenci) znajdują się informacje o przedsiębiorstwach na danym rynku w wybranej branży, a także ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i 40 tys. targów.

Obszernym źródłem informacji o zagranicznej działalności firm jest przede wszystkim Program Rozwoju Eksportu. Jego celem będzie dostarczanie tego co najważniejsze: wiedzy oraz praktycznych narzędzi mających pomóc przedsiębiorstwom w wyborze potencjalnych kierunków eksportu, rozpoznaniu konkretnych rynków, poznaniu ich specyfiki i wymagań, zidentyfikowaniu zagrożeń, a następnie realizacji celów.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Sektor MŚP coraz bardziej dywersyfikuje kierunki sprzedaży, rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy planują zagraniczna ekspansje. Część z nich chce także wychodzić na dalekie, pozaeuropejskie rynki. Ale zagraniczne podboje, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero je zaczynają, mogą okazać się trudne i ryzykowne.

Z badania „Diagnozy barier rozwoju dla MŚP" przeprowadzonym przez TNS na zlecenie Banku Zachodniego WBK wynika, że największym problemem tej grupy przedsiębiorców jest niewielkie wsparcie z zewnątrz, a następnie brak wystarczających informacji na temat sytuacji prawnej rynków, gdzie chcieliby działać. Firmy mają także obawy przed rozliczaniem transakcji w walucie obcej i obawiają się niewiarygodnych zagranicznych kontrahentów. Wskazują także na brak finansowania dla rozwoju zagranicznej działalności oraz kłopoty ze znalezieniem potencjalnych partnerów.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań