Włoskie samochody jadą z Polski do Włoch

Według Głównego Urzędu Statystycznego, Włochy w 2015 roku były piątym rynkiem eksportowym Polski, po Niemczech, Wlk. Brytanii, Czechach i Francji.

Publikacja: 18.02.2016 08:39

Włoskie samochody jadą z Polski do Włoch

Foto: Bloomberg

Wartość eksportu do Włoch wyniosła przeszło 8,5 miliarda euro i była o 13,2 proc. wyższa niż w roku 2014. W rezultacie w ub. roku zwiększył się udział Włoch w polskim eksporcie do 4,8 proc. z 4,5 proc. w roku 2014.

Włochy są krajem otwartym dla polskich eksporterów. Nie ma barier, a warunki dostępu dla polskich towarów i usług wynikające z włoskich przepisów są identyczne dla wszystkich eksporterów i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.

Do Włoch eksportujemy samochody, wyroby spożywcze, napoje i tytoń, metale i produkty metalurgiczne oraz urządzenia elektryczne. Taka struktura eksportu to efekt działalności w Polsce włoskich producentów. Fabryka Fiata w Tychach jest największym producentem samochodów w Polsce (313,9 tys. aut w 2015 roku) z przeszło 47-procentowym udziałem w całej polskiej produkcji aut osobowych i dostawczych. Rok wcześniej ten udział był jeszcze większy i przekraczał 50 proc.

Z kolei w strukturze eksportu żywności ważne miejsce zajmuje mięso czerwone, następnie podroby i ich przetwory, tytoń i wyroby tytoniowe oraz produkty mleczarskie i ryby. Według analiz Ministerstwa Rozwoju, branża spożywcza daje potencjał do zwiększenia eksportu, podobnie jak sektor odzieżowy i dodatków galanteryjnych. Istotną częścią eksportu jest ciężki transport: na włoskim rynku obecni są polscy producenci taboru szynowego – bydgoska Pesa i nowosądecki Newag, a także producent autobusów – Solaris z Bolechowa pod Poznaniem. Włochy są także dużym rynkiem dla polskich producentów stolarki otworowej. Firma Oknoplast, dla której jest to główny rynek eksportowy, miała nawet zakończony w ub. roku 3,5-letni kontrakt sponsorski z klubem piłkarskim Inter Mediolan. - Stolarka okienna i drzwiowa to klasyczny przykład polskiego sukcesu eksportowego. W odpowiedzi na boom budowlany w Polsce, powstało wiele firm, które szybko nasyciły polski rynek i w naturalny sposób musiały skierować się w stronę rynków zagranicznych. Odniosły na nich sukces dzięki nowoczesnym technologiom i niższym niż na Zachodzie kosztom pracy – stwierdza Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Zdaniem ekspertów BZ WBK, utrzymywanie silnej tendencji wzrostowej całego polskiego eksportu do UE, w tym na takie rynki jak Włochy, jest dużym sukcesem. - Unia Europejska to dziś ponad trzy czwarte polskiego eksportu. Te wzrosty przekładają się na bardzo duże wartości – podkreśla Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu BZ WBK.

Ale Włochy to także ważny partner dla importu do Polski. W ub. roku import z tego kraju wart był 9,1 mld euro, co dawało Włochom czwartą pozycję po Niemczech, Chinach i Rosji. Udział Włoch w całości polskiego importu w 2015 roku jednak zmalał – do 5,3 proc. z 5,6 proc. rok wcześniej. Na deficyt w obrotach handlowych z Włochami wpływa wysoki import polskiej branży samochodowej oraz artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego i leków. Do najczęściej importowanych produktów należą: maszyny i urządzenia, środki transportu, metale i produkty metalurgiczne oraz wyroby chemiczne.

Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji polskiej ambasady w Rzymie, barierą hamującą wzrost polskiego eksportu do Włoch jest często słaba znajomość polskiej oferty eksportowej, a także brak rozpoznawalności polskich marek. Co prawda, zdarzają się wyjątki: w przypadku Oknoplastu przeprowadzone badania wykazały, że logo polskiego producenta rozpoznaje aż 25 proc. Włochów. Nie zmienia to jednak faktu, że Włosi nadal nie postrzegają Polski jako kraju przedsiębiorczego, dynamicznego i nowoczesnego, jako producenta szerokiej gamy produktów przemysłowych o świetnym wzornictwie i jakości. Polskie firmy są za to dobrze postrzegane jako kooperanci firm włoskich. A to bywa często wstępnym etapem do uruchomienia eksportu.

Po publikacji ostatnich danych GUS dotyczących wyników polskiego eksportu za 2015 rok, BZ WBK oczekuje kontynuacji mocnego wzrostu eksportu. Eksport powinien więc dalej napędzać gospodarkę. - Największym czynnikiem ryzyka dla wzrostu w Polsce jest obecnie sytuacja na zagranicznych rynkach i obawy o spowolnienie wzrostu w strefie euro – podkreślają analitycy BZ WBK.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wartość eksportu do Włoch wyniosła przeszło 8,5 miliarda euro i była o 13,2 proc. wyższa niż w roku 2014. W rezultacie w ub. roku zwiększył się udział Włoch w polskim eksporcie do 4,8 proc. z 4,5 proc. w roku 2014.

Włochy są krajem otwartym dla polskich eksporterów. Nie ma barier, a warunki dostępu dla polskich towarów i usług wynikające z włoskich przepisów są identyczne dla wszystkich eksporterów i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań