Wartość eksportu do Włoch wyniosła przeszło 8,5 miliarda euro i była o 13,2 proc. wyższa niż w roku 2014. W rezultacie w ub. roku zwiększył się udział Włoch w polskim eksporcie do 4,8 proc. z 4,5 proc. w roku 2014.
Włochy są krajem otwartym dla polskich eksporterów. Nie ma barier, a warunki dostępu dla polskich towarów i usług wynikające z włoskich przepisów są identyczne dla wszystkich eksporterów i przedsiębiorców z Unii Europejskiej.
Do Włoch eksportujemy samochody, wyroby spożywcze, napoje i tytoń, metale i produkty metalurgiczne oraz urządzenia elektryczne. Taka struktura eksportu to efekt działalności w Polsce włoskich producentów. Fabryka Fiata w Tychach jest największym producentem samochodów w Polsce (313,9 tys. aut w 2015 roku) z przeszło 47-procentowym udziałem w całej polskiej produkcji aut osobowych i dostawczych. Rok wcześniej ten udział był jeszcze większy i przekraczał 50 proc.
Z kolei w strukturze eksportu żywności ważne miejsce zajmuje mięso czerwone, następnie podroby i ich przetwory, tytoń i wyroby tytoniowe oraz produkty mleczarskie i ryby. Według analiz Ministerstwa Rozwoju, branża spożywcza daje potencjał do zwiększenia eksportu, podobnie jak sektor odzieżowy i dodatków galanteryjnych. Istotną częścią eksportu jest ciężki transport: na włoskim rynku obecni są polscy producenci taboru szynowego – bydgoska Pesa i nowosądecki Newag, a także producent autobusów – Solaris z Bolechowa pod Poznaniem. Włochy są także dużym rynkiem dla polskich producentów stolarki otworowej. Firma Oknoplast, dla której jest to główny rynek eksportowy, miała nawet zakończony w ub. roku 3,5-letni kontrakt sponsorski z klubem piłkarskim Inter Mediolan. - Stolarka okienna i drzwiowa to klasyczny przykład polskiego sukcesu eksportowego. W odpowiedzi na boom budowlany w Polsce, powstało wiele firm, które szybko nasyciły polski rynek i w naturalny sposób musiały skierować się w stronę rynków zagranicznych. Odniosły na nich sukces dzięki nowoczesnym technologiom i niższym niż na Zachodzie kosztom pracy – stwierdza Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.
Zdaniem ekspertów BZ WBK, utrzymywanie silnej tendencji wzrostowej całego polskiego eksportu do UE, w tym na takie rynki jak Włochy, jest dużym sukcesem. - Unia Europejska to dziś ponad trzy czwarte polskiego eksportu. Te wzrosty przekładają się na bardzo duże wartości – podkreśla Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu BZ WBK.