Dwie lodówki do Air Force One za 23,6 mln dolarów

W grudniu siły powietrzne USA zawarły kontrakt z Boeingiem na dostawę dwóch "jednostek chłodzących" do Air Force One, samolotu używanego do podróży przez prezydenta USA. Teraz ujawniono wysokość tego kontraktu - za dwie specjalne lodówki do prezydenckiego samolotu siły zbrojne USA zapłacą 23,6 mln dolarów.

Aktualizacja: 27.01.2018 04:51 Publikacja: 27.01.2018 04:34

Dwie lodówki do Air Force One za 23,6 mln dolarów

Foto: AFP

Rzecznik Sił Powietrznych USA Ann Stefanek tłumaczy, że zastąpione muszą być jednostki chłodzące znajdujące się na pokładzie samolotu, które zostały dostarczone wraz z używaną obecnie przez prezydenta USA maszyną w 1990 roku. - Korzystały one z technologii dostępnej w latach 90-tych i były zaprojektowane do krótkotrwałego przechowywania żywności - mówiła Stefanek.

Rzecznik podkreśliła, że mimo regularnego serwisowania sprzęt ten zaczął zawodzić, a liczba awarii rosła. - Jednostki nie były w stanie wypełnić wymagań stawianych sprzętowi przeznaczonemu do przechowywania żywności - wyjaśniła w rozmowie z CNN.

Dlaczego jednak za lodówki trzeba zapłacić tak dużo? CNN wyjaśnia, że w związku ze specjalnym statusem Air Force One elementy wyposażenia prezydenckiego samolotu muszą przechodzić testy prowadzone przez Federalną Administrację Lotnictwa (koszt testów zawarty jest w cenie zakupu sprzętu). Poza tym w cenie lisko 24 mln dolarów zawarto koszt zaprojektowania nowych lodówek, wyprodukowania ich oraz zainstalowania.

Mimo to Eric Schultz, były doradca prezydenta Baracka Obamy uznał, że cena za lodówki do Air Force One jest zbyt wysoka. Schultz napisał na Twitterze, że poprzedni prezydent zostałby za taki zakup "poddany impeachmentowi".

CNN przypomina, że Trump w czasie kampanii wyborczej zapowiadał, że zamieni Air Force One na jeden ze swoich prywatnych odrzutowców i krytykował wysokie koszty eksploatacji maszyny.

Od objęcia urzędu prezydenta Trump podróżuje jednak - tak jak jego poprzednicy - na pokładzie Air Force One.

Rzecznik Sił Powietrznych USA Ann Stefanek tłumaczy, że zastąpione muszą być jednostki chłodzące znajdujące się na pokładzie samolotu, które zostały dostarczone wraz z używaną obecnie przez prezydenta USA maszyną w 1990 roku. - Korzystały one z technologii dostępnej w latach 90-tych i były zaprojektowane do krótkotrwałego przechowywania żywności - mówiła Stefanek.

Rzecznik podkreśliła, że mimo regularnego serwisowania sprzęt ten zaczął zawodzić, a liczba awarii rosła. - Jednostki nie były w stanie wypełnić wymagań stawianych sprzętowi przeznaczonemu do przechowywania żywności - wyjaśniła w rozmowie z CNN.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 786
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 785
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 784
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 783
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 782