HFPC ujawnia postanowienie Sądu sprzed roku ws. odmowy publikacji wyroku TK

Helsińska Fundacja Praw Człowieka upubliczniła wydane przed rokiem postanowienie sądu nakazujące prokuraturze wszczęcie postępowania ws. odmowy publikacji wyroku TK.

Aktualizacja: 17.11.2017 11:32 Publikacja: 17.11.2017 10:06

HFPC ujawnia postanowienie Sądu sprzed roku ws. odmowy publikacji wyroku TK

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W czerwcu 2016 r. HFPC wniosła do sądu zażalenie na postanowienie prokuratora delegowanego do Prokuratury Okręgowej Warszawa - Praga, w którym odmówiono wszczęcia postępowania przygotowawczego w sprawie niedopełnienia obowiązków przez Prezes Rady Ministrów w postaci nieopublikowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 marca 2016 r. (K 47/15).

W postanowieniu prokurator uznał, że działanie Prezes Rady Ministrów nie spełniało znamion przestępstwa niedopełnienia obowiązków (określonego w art. 231 §. 1 kodeksu karnego). Zdaniem prokuratury brak publikacji wyroku nie spowodował szkody w interesie publicznym lub prywatnym.

W ocenie HFPC odmowa publikacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego doprowadziła do powstania szkody o charakterze ustrojowym, politycznym, ekonomicznym, a także wizerunkowym. W zażaleniu podkreślono również, że postanowienie prokuratury naruszyło co najmniej kilka przepisów kodeksu postępowania karnego, w tym zasady obiektywizmu i swobodnej oceny dowodów.

Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia podzielił argumenty Fundacji i w wydanym 13 października postanowieniu nakazał prokuraturze wszczęcie postępowania ws. odmowy publikacji wyroku TK z 9 marca 2016 r. Publikacja postanowienia możliwa jest dopiero teraz z uwagi na udostępnienie dokumentu w drodze informacji publicznej.

Zdaniem Sądu nieopublikowanie wyroku TK skutkowało tym, że nie można było wyłączyć z obrotu prawnego unormować, które TK uznał za niezgodne z Konstytucją RP. To zaś wypaczyło istniejący porządek prawny, co stanowi konkretną szkodę dla interesu publicznego.

Sąd przypomniał, że orzeczenia TK mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Nie podlegają żadnej kontroli odwoławczej i powinny być niezwłocznie opublikowane.

- Konstytucja nie zawiera w tej materii żadnych wyjątków, ani uprawnień dla jakichkolwiek organów państwowych do odstąpienia od tego obowiązku,  możliwości kontroli lub wstrzymania ogłoszenia orzeczenia TK - stwierdził Sąd.

Nie zgodził się z  poglądami prawnymi, na które powołał się prokurator, że Prezesowi Rady Ministrów przysługuje uprawnienie do kontrolowania orzeczeń TK w zakresie prawidłowości proceduralnej (np. czy były wydane przez odpowiedni skład TK, czy spełnia wymogi prawne orzeczenia).

- Poglądy takie nie mają żadnego umocowania w obowiązujących przepisach i są w sposób oczywisty sprzeczne z niebudzącymi wątpliwości w swojej treści art. 190 ust. 1 i 2 oraz 188 Konstytucji. Badanie prawidłowości składu orzekającego  TK bądź przestrzegania przez niego norm proceduralnych, to prerogatywy przysługujące wyłącznie organom wyższej instancji w ramach postępowań odwoławczych czy apelacyjnych, a nie Prezesowi Rady Ministrów wykonującemu jedynie techniczną czynność opublikowania orzeczenia w Dzienniku Ustaw - wyjaśnił Sąd.

Dodał, że jedynym uprawnieniem Prezesa Rady Ministrów jest sprawdzenie, czy orzeczenie pochodzi od Trybunału Konstytucyjnego i jest to kontrola o charakterze formalnym. W tej sprawie nie było co do tego wątpliwości - jak ustalił sam prokurator orzeczenie z 9 marca 2016 zostało wydane przez 12-osobowy skład TK.

Zdaniem Sądu prokurator powinien wszcząć postępowanie przygotowawcze i przesłuchać osoby odpowiedzialne za publikowanie orzeczeń TK.

Przypomnijmy, że po wydaniu tego postanowienia prokuratura wszczęła postępowanie przygotowawcze. Jednak 10 lutego 2017 r. Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga w Warszawie umorzyła śledztwo z braku znamion czynu zabronionego.

W czerwcu 2016 r. HFPC wniosła do sądu zażalenie na postanowienie prokuratora delegowanego do Prokuratury Okręgowej Warszawa - Praga, w którym odmówiono wszczęcia postępowania przygotowawczego w sprawie niedopełnienia obowiązków przez Prezes Rady Ministrów w postaci nieopublikowania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 marca 2016 r. (K 47/15).

W postanowieniu prokurator uznał, że działanie Prezes Rady Ministrów nie spełniało znamion przestępstwa niedopełnienia obowiązków (określonego w art. 231 §. 1 kodeksu karnego). Zdaniem prokuratury brak publikacji wyroku nie spowodował szkody w interesie publicznym lub prywatnym.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona