„O (nie)dostępnym dostępie do adwokata" - to raport, który ma pokazać, w jakim stopniu została implementowana do polskiego prawa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/48/UE z 22 października 2013 r. w sprawie prawa dostępu do adwokata w postępowaniu karnym.
- 27 listopada 2016 r. minął termin na wprowadzenie wszystkich przepisów dyrektywy. Rok po tym terminie postanowiliśmy przygotować raport, aby ocenić, które postanowienia zostały wdrożone – mówi adw. Katarzyna Wiśniewska, prawniczka HFPC. - Warto wskazać, że jest to kolejna dyrektywa UE, który zmierza do zwiększenia i ujednolicenia gwarancji proceduralnych oskarżonych i podejrzanych.
Celem dyrektywy o dostępie do adwokata jest zapewnienie pewnych minimalnych standardów w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej przede wszystkim w zakresie prawa do obrony.
- Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że zapewnienie osobom zatrzymanym adwokata lub radcy prawnego już na samym początku postępowania karnego może w prawidłowy sposób zabezpieczyć jego tok oraz zapewnić wszelkie gwarancje procesowe podejrzanym lub oskarżonym wynikające z prawa międzynarodowego oraz polskiego – wskazuje dr Piotr Kładoczny, sekretarz zarządu HFPC. - Ponadto warto podkreślić, że adwokat już przy samym zatrzymaniu może być pewnego rodzaju gwarantem, który może zapobiec ryzyku nieludzkiego i poniżającego traktowania.
Ministerstwo Sprawiedliwości wskazało, że dyrektywa o dostępie do adwokata jest w całości implementowana do polskiego prawa. Jednakże, jak wskazują wyniki raportu, stan zgodności krajowych regulacji z unijnym standardem nie jest satysfakcjonujący.