Samochody "angliki" z kierownicą po prawej stronie nie takie niebezpieczne

W ciągu roku kierowcy aut z kierownicą po prawej stronie spowodowali zaledwie cztery wypadki drogowe.

Aktualizacja: 23.08.2016 10:58 Publikacja: 23.08.2016 07:15

fot. Rob Overcash Photography

fot. Rob Overcash Photography

Foto: Flickr

Od roku w Polsce można rejestrować tzw. angliki, czyli samochody z kierownicą po prawej stronie. W całym kraju naliczono w tym czasie ok. 500 takich rejestracji.

Eksperci w sprawach bezpieczeństwa, gdy przepisy pozwalające na rejestrację samochodów z Anglii wchodziły w życie, straszyli, że będzie więcej wypadków drogowych. Na szczęście skończyło się na straszeniu, co potwierdza podsumowanie pierwszego roku anglików na drogach przygotowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Kierowcy spowodowali cztery wypadki drogowe i 83 kolizje (biorąc udział w 11 wypadkach i 123 kolizjach). W tym czasie miało miejsce w sumie blisko 13 tys. wypadków drogowych i 144 tys. kolizji. Dla porównania, w podobnym okresie w 2014 r. wydarzyło się 13,7 tys. wypadków drogowych oraz 136 tys. kolizji.

– Widać, że wprowadzenie możliwości rejestrowania pojazdów z kierownicą po prawej stronie nie spowodowało wzrostu zagrożenia w ruchu drogowym – podsumowuje MSWiA.

Przed rejestracją pojazdy z kierownicą po prawej stronie powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego. Trzeba w takim pojeździe wymienić lewe lusterko na takie, jakie są w samochodach przystosowanych do ruchu prawostronnego, czyli obowiązującego m.in. w naszym kraju. Wymiany wymagają też przednie reflektory. Chodzi o odpowiednie doświetlanie jezdni i pobocza. Przed rejestracją w Polsce auta z Anglii trzeba również przeskalować licznik z mil na km/h oraz wymienić tylne lampy (ze względu na konieczność umieszczenia światła przeciwmgielnego po lewej stronie). Koszt takich przeróbek w samochodach średniej klasy wynosi od 700 do 1 tys zł.

1 tys. zł kosztuje dostosowanie auta z kierownicą po prawej stronie do polskich wymagań

– Kierowcy planujący zakup auta z kierownicą po prawej stronie i jego rejestrację muszą wziąć pod uwagę także inne rzeczy – twierdzą eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jakie?

Wyprzedzanie na drodze jednojezdniowej wymaga bardzo dużej ostrożności. Wyzwaniem są też takie sytuacje jak: płacenie za autostrady, parkingi czy pobieranie biletów parkingowych. Urządzenia do poboru biletów i uiszczania opłat są bowiem umieszczone po lewej stronie.

Do 15 sierpnia 2015 r. polskie prawo zezwalało na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie tylko wtedy, gdy były to pojazdy zabytkowe lub specjalistyczne (np. śmieciarki, dźwigi itp.). Anglika można było zarejestrować dopiero po przełożeniu kierownicy na lewą stronę.

Auta z kierownicą po prawej stronie cieszyły się wówczas umiarkowanym zainteresowaniem w Polsce, bo choć cena ich zakupu była dużo niższa (nawet o 40–50 proc.) niż podobnych aut z kierownicą po lewej stronie, koszty przerobienia sięgały nawet 8–10 tys. zł. Wiele z tych samochodów było powypadkowych. Brytyjskim właścicielom tych aut zwyczajnie nie opłacało się ich naprawiać.

Zmiana prawa to efekt skargi mieszkańca Kielc do Komisji Europejskiej. Bezskutecznie próbował on zarejestrować w Polsce auto sprowadzone z Wielkiej Brytanii. Komisja Europejska uznała, że Polska łamie artykuł 28 unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na rynku Wspólnoty. Efektem tej decyzji były nowe przepisy.

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego