Problemy z wymiarami tablic rejestracyjnych aut z Japonii i USA

Właściciele samochodów sprowadzonych do Polski, a wyprodukowanych na rynek japoński i amerykański mają problem związany z obowiązującymi wymiarami tablic rejestracyjnych, które nie pasują do zaplanowanych fabrycznie miejsc.

Aktualizacja: 06.08.2016 14:37 Publikacja: 06.08.2016 12:00

Problemy z wymiarami tablic rejestracyjnych aut z Japonii i USA

Foto: 123RF

Na ten problem w interpelacji zwrócił uwagę poseł Kukiz'15, Paweł Grabowski.

Wskazuje on, iż zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, tablice rejestracyjne, przeznaczone dla samochodów, w Polsce mogą mieć następujące wymiary: 520 mm x 114 mm (tablica jednorzędowa) lub 305mm x 214 mm (tablica dwurzędowa). Tymczasem w przypadku samochodów przeznaczonych na rynek amerykański i japoński, fabrycznie przystosowane miejsca umożliwiają poprawny montaż tablic rejestracyjnych o wymiarach 305 x 155 mm.

- Z uwagi na fakt, iż Polacy coraz częściej sprowadzają samochody, w tym samochody przeznaczone na rynek kolekcjonerski, z Japonii i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej problem niemożności dostosowania legalnych tablic rejestracyjnych dotyka coraz więcej osób – pisze poseł.

Jak radzą sobie właściciele takich aut? Najczęściej po prostu zginają taką tablicę. Drugim często spotykanym sposobem jest wyrobienie tablic odpowiadających wymiarom tablic amerykańskich w prywatnych przedsiębiorstwach i użytkowanie pojazdu na takich ,,tablicach rejestracyjnych", co jest niezgodne z powszechnie obowiązującym prawem.

Zdaniem posła Grabowskiego jedynym racjonalnym rozwiązaniem dla osób importujących samochody z Japonii i USA jest wprowadzenie legalnych tablic rejestracyjnych o wymiarach 305 mm x 155 mm. Parlamentarzysta zwraca przy tym uwagę, iż w wielu krajach Unii Europejskiej jednym z urzędowych wymiarów tablic rejestracyjnych jest właśnie ,,wymiar amerykański" 305 mm x 155 mm.

Odpowiadający na interpelację Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nie odpowiedział jednoznacznie, czy tablice rejestracyjne o „wymiarze amerykańskim" zostaną wprowadzone w Polsce.

Szmit wyjaśnił, że wymiary stosowanych w Polsce tablic samochodowych jednorzędowych i dwurzędowych zostały dostosowane do przepisów UE określających wymiary miejsca przewidzianego do umieszczenia tablic rejestracyjnych. Dalej, wskazał on, iż przepisy w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów określają, że właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych. – Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca do umocowania tablic, to dopuszcza się umieszczenie przedniej i tylnej tablicy w środku szerokości pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność tablicy – po lewej stronie pojazdu – napisał Jerzy Szmit.

Jednocześnie poinformował on, że na początku 2017 r. ministerstwo rozpocznie prace legislacyjne nad nowym rozporządzeniem w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów. - Analizujemy wszystkie wnioski napływające do ministerstwa związane z przepisami o rejestracji i oznaczaniu pojazdów. Prowadząc prace legislacyjne nad projektem tego rozporządzenia rozważone zostaną wszystkie sygnalizowane kwestie, w tym rozmiaru (wzoru) tablic dla pojazdów, o których mowa w interpelacji posła Pawła Grabowskiego – zapewnił Szmit.

Na ten problem w interpelacji zwrócił uwagę poseł Kukiz'15, Paweł Grabowski.

Wskazuje on, iż zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, tablice rejestracyjne, przeznaczone dla samochodów, w Polsce mogą mieć następujące wymiary: 520 mm x 114 mm (tablica jednorzędowa) lub 305mm x 214 mm (tablica dwurzędowa). Tymczasem w przypadku samochodów przeznaczonych na rynek amerykański i japoński, fabrycznie przystosowane miejsca umożliwiają poprawny montaż tablic rejestracyjnych o wymiarach 305 x 155 mm.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona