Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego dla zarządców dróg i projektantów ulic

Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego mają poprawić bezpieczeństwo i polepszyć relacje między rowerzystami a innymi użytkownikami dróg. Nie są jednak adresowane do nich. Minister Infrastruktury zarekomendował dziś ich stosowanie zarządcom dróg i ulic, projektantom infrastruktury drogowej oraz inwestorom.

Publikacja: 03.07.2019 14:44

Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego dla zarządców dróg i projektantów ulic

Foto: Adobe Stock

- Wzrastająca popularność rowerów i troska o bezpieczeństwo rowerzystów wymagają stworzenia odpowiedniej infrastruktury, która z jednej strony spełni pokładane w niej oczekiwania, z drugiej zaś nie będzie powodowała konfliktów z innymi uczestnikami ruchu. Opracowanie stanowi także zbiór praktycznych wskazówek jak organizować bezpieczne środowisko drogowe dla rozwijającego się ruchu rowerowego, jak planować sieci dróg dla rowerów, jakie rozwiązania organizacji ruchu zapewnią wygodę i bezpieczeństwo w konkretnych warunkach drogowych – powiedział dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak.

To ta placówka opracowała wytyczne  na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działającej przy Ministerstwie Infrastruktury.

Eksperci przeprowadzili m.in.  badania terenowe w 80 różnych lokalizacjach na terenie kraju. Objęły 16 różnych typów istniejącej infrastruktury przeznaczonej dla ruchu rowerowego, głównie pod kątem jej czytelności, wygody użytkowania i bezpieczeństwa ruchu. Badano także parametry ruchu rowerowego, takie jak natężenie i prędkość ruchu, widoczność, przejezdność w obrębie skrzyżowań, itp. Prowadzone były też  badania ankietowe wśród użytkowników ścieżek rowerowych, a także wśród kierowców innych pojazdów, pieszych oraz zarządców dróg.

Czytaj też:

Coraz więcej rowerzystów ginie na drogach

"Ścieżki rowerowe zostały u nas poważnie zaniedbane"

Pod koniec 2018 r. opracowanie zostało przekazane do konsultacji, w których wzięli udział przedstawiciele środowisk rowerowych zrzeszonych w różnych organizacjach, zarządcy dróg samorządowych, przedstawiciele organów zarządzających ruchem drogowym oraz indywidualni użytkownicy rowerów. Wiele zgłoszonych uwag zostało potem uwzględnionych w Wytycznych.

Wytyczne składają się z dwóch części:

Wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego - Podręcznik (pdf)

Katalog przykładowych rozwiązań infrastruktury dla rowerzystów (pdf)

To nie pierwsze wytyczne opracowane na zlecenie MI. W 2018 r. Minister Infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, a czerwcu 2019 r.  podpisał rekomendację dla stosowania Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów.

- Wzrastająca popularność rowerów i troska o bezpieczeństwo rowerzystów wymagają stworzenia odpowiedniej infrastruktury, która z jednej strony spełni pokładane w niej oczekiwania, z drugiej zaś nie będzie powodowała konfliktów z innymi uczestnikami ruchu. Opracowanie stanowi także zbiór praktycznych wskazówek jak organizować bezpieczne środowisko drogowe dla rozwijającego się ruchu rowerowego, jak planować sieci dróg dla rowerów, jakie rozwiązania organizacji ruchu zapewnią wygodę i bezpieczeństwo w konkretnych warunkach drogowych – powiedział dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcin Ślęzak.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego