Obecnie Komisja proponuje strategię, która jak zapewnia, ma uczynić Europę światowym liderem w dziedzinie w pełni zautomatyzowanych i połączonych systemów mobilności. - Transport będzie bezpieczniejszy, czystszy, tańszy i bardziej dostępny dla osób starszych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej - zapowiada KE.

- 90% wypadków drogowych wynika z błędu ludzkiego. Nowe obowiązkowe funkcje bezpieczeństwa, które dzisiaj proponujemy, zmniejszą liczbę wypadków - podkreślała Elżbieta Bieńkowska, Europejski Komisarz ds. Rynku Wewnętrznego i Usług.

Komisja proponuje, by wszystkie nowe modele samochodów były wyposażone m.in. w zaawansowany system hamowania awaryjnego, blokadę alkoholową, kamerę cofania lub czujniki, inteligentne wspomaganie prędkości, rejestrator wypadków a także asystenta pasa ruchu.

Z kolei np. samochody dostawcze oraz autobusy będą musiały posiadać obowiązkowo system monitorowania ciśnienia w oponach czy wykrywanie pieszych czy rowerzystów na drogach.

Producenci pojazdów będą mieli trzy lata na dostosowanie się do nowych regulacji.