Kara za blokowanie korytarza życia

Kierowca narazi się na karę jeśli zamiast umożliwić karetce, przejazd do wypadku będzie blokował drogę.

Aktualizacja: 20.04.2018 09:35 Publikacja: 19.04.2018 16:21

Kara za blokowanie korytarza życia

Foto: AdobeStock

Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało: wprowadzi korytarze życia do kodeksu drogowego. W wielu krajach działają już od lat. Argument za? O osiem minut można skrócić czas dojazdu na miejsce wypadku.

Samochody na bok

Co to takiego? To miejsce w korku pozostawione dla pojazdów ratunkowych.

Jeśli droga ma dwa pasy, to kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze na lewo, a na prawym na prawo. W ten sposób tworzy się szeroka droga, którą służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach. Jeśli pasów jest więcej, to kierowcy powinni zjechać na bok, tworząc korytarz życia od razu, gdy tylko droga zaczyna się korkować, bez czekania na sygnał np. karetki. Auta jadące lewym pasem zjeżdżają na lewo, a prawym na prawo, nawet jeśli oznacza to wjechanie na pas awaryjny. Gdy są trzy pasy, dwa prawe zawsze zjeżdżają na prawo.

Edukacja a potem kary

– Rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stawia przed nami nowe wyzwania. Dlatego chcemy pomóc polskim kierowcom w wykształceniu nawyków poprawiających bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu – tłumaczy minister Andrzej Adamczyk.

Teraz resort będzie myślał, jak wprowadzić pojęcie korytarzy życia do polskich przepisów, jaka ma być kara za łamanie przepisów o ich tworzeniu i jak przygotować akcję edukacyjną dla kierowców. Pytania o tworzeniu korytarzy życia znajdą się w puli pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy.

– Wciąż mamy problem z prawidłową jazdą po autostradach i drogach ekspresowych. Tam kierowcy jeżdżą najszybciej, a niektórzy nawet pod prąd – przyznaje Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. Pomysł precyzyjnego uregulowania korytarza życia bardzo mu się podoba. – Same zmiany jednak nie wystarczą. Potrzebne jest uświadamianie kierowców i szeroka akcja informacyjna. Chodzi o to, by jeździć bezpiecznie, a nie płacić mandaty – uważa.

Inicjatywa strażaków

Pomysł utworzenia korytarzy podsunęli strażacy. Do wyobraźni kierowców próbują przemówić już od dawna. Strażacy ochotnicy z Czernej i Ujazdu Górnego filmują zachowania kierowców, a opatrzone komentarzem materiały publikują na stronie internetowej.

Korytarze życia uregulowano w przepisach drogowych wielu krajów, m.in. w Niemczech, Czechach i Austrii. Przy drogach ustawiono nawet specjalne znaki informacyjne, które pokazują kierowcom, jak mają się zachować, kiedy zaczyna się tworzyć korek. Za niezjechanie na bok grozi tam kara, np. w Niemczech to 320 euro (do niedawna było to 20 euro).

Pomysł wprowadzenia regulacji o korytarzach życia, czy jak je niektórzy nazywają ratunkowych, chwali też Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

- Stajemy się ignorantami drogowymi – mówi o polskich kierowcach. I podaje przykład z okolic Wrocławia. Na autostradzie doszło do tragicznego wypadku. Powstał korek, a kierowcy opuszczali auta i przyglądali się, co się dzieje. Straż pożarna musiała 400 m od miejsca wypadku pozostawić pojazd i na nogach dostać się do ofiary. To np. na niemieckich drogach jest niedopuszczalne. Tam nikt nie pyta, z jakiego powodu jest korek, tylko od razu zjeżdża na bok – mówi Kuzio.

Uczmy się od innych

– Przy opracowaniu polskich rozwiązań prawnych zamierzamy wykorzystać doświadczenia krajów, w których przepisy o korytarzach życia już funkcjonują, np. Niemiec. Chcemy też włączyć do naszych prac podmioty już zaangażowane w tę problematykę – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.

Zadanie „Opracowanie i wdrożenie koncepcji korytarzy życia na drogach szybkiego ruchu" znalazło się w programie realizacyjnym na lata 2018–2019 Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020.

8 minut - nawet o tyle można skrócić czas dojazdu straży pożarnej i pogotowia na miejsce wypadku

688 wypadków odnotowano na autostradach w 2016 r.; to o 8 proc. więcej niż w 2015 r.

Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało: wprowadzi korytarze życia do kodeksu drogowego. W wielu krajach działają już od lat. Argument za? O osiem minut można skrócić czas dojazdu na miejsce wypadku.

Samochody na bok

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów