Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Prawo drogowe

#RZECZoPRAWIE - Klaudia Podkalicka: nowe zasady dla młodych kierowców podziałajš na ich wyobraźnię

Klaudia Podkalicka
tv..rp.pl
Dlaczego młodzi kierowcy nie powinni się bać okresu próbnego, lecz potraktować go jak przygodę?

W szkołach nauki jazdy prawdziwe oblężenie, kandydaci na kierowców chcš zdobyć prawo jazdy przed zmianš przepisów od 4 czerwca. Wtedy wejdš w życie rewolucyjne zmiany, między innymi okres próbny dla młodych kierowców  - przez dwa lata od uzyskania prawa jazdy będš ich obowišzywały bardziej restrykcyjne ograniczenia prędkoœci, nie będš mogli popełnić więcej niż dwóch wykroczeń drogowych, przez 8 miesięcy będš musieli jeŸdzić z zielonym listkiem, przed upływem 8 miesięcy będš musieli zaliczyć kurs doszkalajšcy.

Czy te zmiany sš potrzebne? - o tym Mateusz Rzemek rozmawiał z Klaudiš Podkalickš, kierowcš rajdowym, właœcicielem szkoły bezpiecznej jazdy.

- Każdy się bardzo boi tych nowych zasad, ale uważam, że powinno się je potraktować inaczej - jako wyzwanie, przygodę. Jeœli chodzi o statystyki, młodociani kierowcy popełniajš najwięcej wykroczeń. Przypomina mi się film "Szybcy i wœciekli" i mam wrażenie, że ci młodzi ludzie biorš przykład z tego, co widzš w telewizji. Nadszedł czas, żeby zmienić statystyki, które stawiajš bezpieczeństwo na drogach w Polsce na szarym końcu. Ale przede wszystkim chodzi o to, żeby na drogach ginęło mniej ludzi. Œwieżo upieczonym kierowcom wydaje się, że jak zdobyli prawo jazdy, to w zasadzie mogš już wszystko. Te przepisy, które wejdš 4 czerwca majš otworzyć wyobraŸnię. Pokazać choćby to, że samochód sam z siebie nie wpada w poœlizg - mówiła Klaudia Podkalicka.

Jej zdaniem  po kursach prawa jazdy kierowcy sš zamknięci na większe prędkoœci, bo w czasie nauki uczš się jeŸdzić przepisowo, ze stosunkowo małš prędkoœciš.

- W momencie, gdy taka osoba widzi siebie w zupełnie nowej sytuacji np. na płycie poœlizgowej to ma możliwoœć sprawdzić, jakie ma odruchy i może się nauczyć odpowiednich reakcji, które przydadzš się w razie niekontrolowanego poœlizgu.  Te 300 zł wydane na kurs doszkalajšcy, to mogš być naprawdę dobrze zainwestowane pienišdze.  Oczywiœcie godzina na płycie i dwie godziny teorii, to może być za mało, ale może kierowca zobaczy, że warto doskonalić technikę jazdy i zainwestuje w następne jazdy doszkalajšce - stwierdziła Klaudia Podkalicka.

Jej zdaniem obowišzek jazdy z zielonym listkiem będzie przez młodych kierowców niechętnie wypełniany.

- Kiedyœ zielony listek dawał nowym kierowcom poczucie bezpieczeństwa i chętnie naklejano go na szyby, żeby inni kierowcy bardziej uważali. Teraz będzie przymus. Z pewnoœciš te osoby będš bardziej widoczne, policja będzie mogła szybko ich zweryfikować w różnych sytuacjach. Zielony listek może też pełnić rolę takich lejców, które powstrzymujš młodego kierowcę przed szarżowaniem. Myœlę, że wielu kierowców będzie się przed tym broniło. Sama mam wštpliwoœci, czy jest sens pokazywać młodego kierowcę wszystkim użytkownikom drogi. Ale klamka zapadła, przepisy wchodzš w życie - powiedziała ekspertka.

Jej zdaniem spory problem, zwłaszcza w miastach i na autostradach, mogš wywołać bardziej restrykcyjne dla młodych kierowców ograniczenia prędkoœci wynikajšce z ogólnych przepisów. W obszarze zabudowanym będš wynosiły 50 kilometrów na godzinę, bez względu na rodzaj drogi. Poza obszarem zabudowanym będzie to 80 kilometrów na godzinę, a na autostradach 100 kilometrów na godzinę. Kierowcy mogš być zdenerwowani, że na ich drodze pojawia się zawalidroga i utrudnia płynnš jazdę.

- I tu zielony listek może być pewnym bezpiecznikiem dla młodego kierowcy, bo to będzie sygnał, że do wolna jazda jest wymuszona przepisami obowišzujšcymi tego kierowcę - powiedziała Klaudia Podkalicka.

Klaudia Podkalicka w #RZECZoPRAWIE:

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL