Sztuczna inteligencja w służbie HR

Pracodawcy nie mogą już polegać na tradycyjnych metodach poszukiwania pracowników. Dziś trzeba być szybkim, innowacyjnym i interaktywnym. Pomagają w tym nowoczesne technologie.

Publikacja: 22.06.2017 20:17

Nowoczesne technologie usprawniają rekrutację - zgodzili się uczestnicy dyskusji.

Nowoczesne technologie usprawniają rekrutację - zgodzili się uczestnicy dyskusji.

Foto: Rzeczpospolita, Robert Gardziński

Zmiany zachodzące na rynku pracy mocno komplikują proces rekrutacyjny. Przy malejącej podaży rynku pracy pracodawcy muszą włożyć o wiele więcej wysiłku w znalezienie odpowiedniego kandydata. Ale odpowiednie użycie nowych technologii może usprawnić te procesy, zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy – zgodzili się uczestnicy panelu dyskusyjnego na ten temat.

Precyzyjne trafienie

Michał Młynarczyk, prezes agencji Devire i ekspert Polskiego Forum HR, w tym kontekście wymienił m.in. automatyzację tych procesów, wykorzystywanie urządzeń mobilnych czy analizę big data.

– Dziś nie ma problemu, żeby to systemy komputerowe dokonywały wstępnej selekcji aplikacji kandydatów i wybierały kilka najlepiej odpowiadających na potrzeby pracodawcy – mówił Małynarczyk. – Ciekawym rozwiązaniem jest CV w formie wideo. Stosujemy tę metodę i sprawdza się doskonale – podkreślał. Chodzi o aplikacje pozwalające kandydatom nagrać krótką prezentację, także w różnych językach. Takie multimedialne CV daje o wiele więcej informacji o kandydacie niż tradycyjne w formie pisemnej.

 

Dla pracodawców problemem jest nie tylko dobór odpowiednich kandydatów, ale też w ogóle ich znalezienie i dotarcie do nich z ofertą, zwłaszcza jeśli chodzi o specjalistów. Tu szczególnie sprawdza się marketing online i marketing kontekstowy, a także analiza naszej aktywności w internecie. Nowoczesne technologie pozwalają ustalić, jakie miejsca najczęściej odwiedzamy w sieci, jakie są nasze preferencje i kwalifikacje zawodowe, jakie oczekiwania, co pozwala trafiać z ofertą pracy w coraz bardziej precyzyjny sposób.

Sieć wszystko ci powie

– Wiele startupów działa w obszarze HR. Starają się wykorzystać sztuczną inteligencję, tak by szybciej i lepiej dopasować potrzeby pracodawców do oczekiwań pracowników – podkreślał Petros Tovmasyan z Klastra Innowacji Społecznych. – Obecnie pracujemy nad projektem zastosowania nowych technologii w urzędach pracy. Myślimy głównie o młodych ludziach, którzy nie są przygotowani na tradycyjną rekrutację. Taką z kilkoma etapami, trwającą parę tygodni – mówił Tovmasyan. W projekcie stawia się na aplikacje wykorzystujące m.in. geolokację, dzięki którym do osób szukających pracy trafią oferty blisko miejsca zamieszkania, a także umożliwiające szybką interakcję z pracodawcą.

– Planujemy, że taką informację o ofercie można będzie uzupełnić o opinie o danym pracodawcy zamieszczane m.in. na mediach społecznościowych – mówi Tovmasyan. Poruszył w ten sposób istotną kwestię obecności w wirtualnej przestrzeni zarówno pracodawców, jak pracowników. Nowoczesne narzędzia dają możliwość śledzenia naszej aktywności zawodowej i prywatnej, po co firmy już sięgają, ale można też śledzić zachowania danej firmy jako pracodawcy.

Spore doświadczenie ma w tym względzie GoWork, która na swoim portalu prowadzi forum opinii o pracodawcach. – Cieszy się ono dużym zainteresowaniem. Opinie są zarówno pozytywne, neutralne, jak i negatywne – mówił Michał Szymański, dyrektor operacyjny GoWork.

Ważny wizerunek

Jego zdaniem w reakcji na te komentarze pracodawcy nie powinni się jednak obrażać, tylko potraktować jako element budowania swojego wizerunku w wirtualnej przestrzeni. – Przede wszystkim na niepochlebne komentarze warto odpowiadać, przedstawiać swój punkt widzenia. Dla nowego pokolenia umiejętność komunikowania się w mediach społeczenościowych jest bardzo istotna. Jeśli firma potrafi taką komunikację nawiązać, podjąć merytoryczną dyskusję, jest uważana za dobrego pracodawcę – mówił Szymański.

– W ogóle budowanie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy powinno być priorytetem w strategii rozwoju przedsiębiorstwa – podkreślał Młynarczyk. – Sama rekrutacja to jak gaszenie pożaru, należy podejmować długofalowe działania, by ludzie, którzy myślą o zmianie czy podjęciu pracy, pomyśleli w pierwszej kolejności właśnie o moim przedsiębiorstwie – zaznaczył Młynarczyk.

Zmiany zachodzące na rynku pracy mocno komplikują proces rekrutacyjny. Przy malejącej podaży rynku pracy pracodawcy muszą włożyć o wiele więcej wysiłku w znalezienie odpowiedniego kandydata. Ale odpowiednie użycie nowych technologii może usprawnić te procesy, zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy – zgodzili się uczestnicy panelu dyskusyjnego na ten temat.

Precyzyjne trafienie

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Rząd odpowiada na plany masowych zwolnień w firmach. 50 mln zł wsparcia
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca
Trudno dzisiaj zagonić pracownika do biura. Szczególnie w piątek
Praca
Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI
Praca
Depresja pracowników kosztuje firmy miliardy złotych. Straty są coraz większe
Praca
Rekordowa liczba studenckich staży w Programie Kariera