Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Praca

Na zaufanie pracowników trzeba pracować latami

materiały prasowe
Odkšd pamiętam, słyszałem od kandydatów o przypadkach oszukiwania ich przez pracodawców. Wœród handlowców kršżyły głównie historie na temat kantowania ich na prowizjach i wypłacania mniejszych kwot, niż wynikało z oficjalnej kalkulacji.
Najczęstszym tłumaczeniem pracodawców były oczywiœcie „trudnoœci obiektywne wynikajšce z sytuacji rynkowej". Powiedzmy sobie szczerze – zwykła œciema teoretycznie uzasadniajšca jawnš kradzież. Wœród innych specjalizacji najczęstsze przyczyny oszustw pracodawców to niedotrzymanie obietnicy podwyżek po okresie próbnym czy też brak przyrzeczonego awansu i zatrudnienie kogoœ z zewnštrz na dane stanowisko. Pierwszy przypadek dotyczy głównie polskich firm handlowych z sektora MŒP, które majš tendencję do zrzucania swoich problemów finansowych na Bogu ducha winnych pracowników. Drugi i trzeci zaœ to domena korporacji i ich wewnętrznych „rozgrywek". Nie ma, niestety, branż, w których nie występujš nieuczciwi pracodawcy. Z czego wynika brak zaufania pracowników do pracodawców? Według opublikowanych niedawno badań, najważniejszy powód braku zaufania do pracodawców to brak dostępu do informacji. Na drugim miejscu jest manipulowanie informacjami lub nieujawnianie całej prawdy, zaœ na trzecim kłamstwa kierownictwa. Moje wieloletnie spostrzeżenia wskazujš, że z problemem kłamstw mamy do czynienia głównie wœród MŒP, którymi zarzšdza właœciciel. Często nie ma on w zwyczaju przekazywać pracownikom prawdziwych wyników sprzedaży czy też marży, gdyż chce po prostu sam „przycišć" więcej kasy. W międzynarodowych strukturach dostęp do informacji jest znacznie łatwiejszy, gdyż wiele z tych instytucji jest notowanych na giełdzie i każdy może takie informacje sprawdzić w internecie. Dodatkowo korporacje zazwyczaj lubiš się chwalić osišgnięciami zaœ w przypadku problemów też doœć szybko ogłaszajš takie informacje, aby móc sprawnie przeprowadzić restrukturyzację.
Wielu pracodawców zorientowało się kilka lat temu, że należy zaczšć budować pozytywny wizerunek organizacji, gdyż to zagwarantuje pozyskiwanie lepszych kandydatów do pracy. W czasach, gdy bezrobocie przekraczało 15 proc., można było przebierać w ludziach jak w ulęgałkach (niestety, wielu menedżerów nadal tkwi w przekonaniu, że również teraz jest to możliwe). Dzisiaj wszelkie zainicjowane wczeœniej działania z zakresu employer branding czy też CSR przynoszš wymierne korzyœci, gdyż właœnie takie firmy sš chętniej brane pod uwagę przez kandydatów w przypadku rozważań nad zmianš kariery zawodowej. A to w naszej sytuacji rynku pracownika rzecz niezwykle cenna. Zaufanie to jednak długi proces i trzeba na nie bardzo mocno zapracować. Kłamstwo zaœ trwa przyklejone do firmy przez wiele lat, gdyż internet niczego nie zapomina.
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL