W gminie Mełgiew rada podjęła uchwałę w sprawie zasad i trybu przyznawania tytułu honorowego obywatela. W regulaminie określającym zasady i tryb pracy komisji przyznającej tytuł zapisano, że w posiedzeniu komisji uczestniczy bez prawa głosu pracownik urzędu gminy do spraw promocji. Pracownik ten odpowiada za protokołowanie posiedzeń komisji, prowadzenie ewidencji posiedzeń oraz prowadzenie „Księgi Honorowych Obywateli Gminy Mełgiew".

Wojewoda lubelski uznał, że regulacje dotyczące pracownika gminy podjęte zostały z przekroczeniem prawa. Rada nie posiada kompetencji do stanowienia w zakresie obowiązków pracowników gminy. Zarówno z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, jak i ustawy o pracownikach samorządowych wynika, że to wyłącznie wójt jako pracodawca wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy oraz uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu gminy.

Tym samym to nie rada, ale wójt jako organ wykonawczy gminy, a jednocześnie zwierzchnik służbowy pracowników ma wyłączne prawo decydowania o zakresie ich obowiązków. Tylko on może im wydawać polecenia związane z ich zadaniami, określonymi m.in. w regulaminie organizacyjnym urzędu gminy. To wójt decyduje, w jakiej komórce organizacyjnej i na jakim stanowisku zadanie ma być wykonywane.

sygnatura akt: PN-II.4131. 498.2015