- Wójt chce doprowadzić do zmiany wynagrodzenia zasadniczego swego zastępcy. Czy może to nastąpić w drodze porozumienia z tym pracownikiem?
Tak.
W art. 26a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że wójt (burmistrz, prezydent miasta), w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę. W przypadku gdy określona przez wójta liczba jego zastępców jest większa niż jeden, w zarządzeniu wójt powinien wskazać imiennie pierwszego i kolejnych zastępców (art. 26a ust. 3 u.s.g.).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) zastępca wójta jest zatrudniony na podstawie powołania. Czynności z zakresu prawa pracy wykonuje wobec niego wójt (art. 7 pkt 1 u.p.s.). W orzecznictwie podkreśla się jednak, że choć powołanie i odwołanie zastępcy należy do wyłącznej kompetencji wójta, to ta okoliczność nie czyni z wójta pracodawcy. Zastępca jest zatrudniony w urzędzie gminy, a rola wójta, polegająca na dokonywaniu wobec zastępcy czynności z zakresu prawa pracy, sprowadza się do działania za pracodawcę samorządowego (por. wyrok Sądu Najwyższego z 12 listopada 2014 r., sygn. II PK 24/14, OSNP 2016/5/57).
W myśl art. 43 ust. 1 u.p.s. w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy (dalej k.p.). Zgodnie z art. 11 k.p. nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika. Także zmiana warunków płacowych przy stosunku pracy z powołania może nastąpić na podstawie zgodnego oświadczenia woli stron tego stosunku pracy. Zachodzi natomiast pytanie w jaki sposób pracodawca może jednostronnie doprowadzić do zmiany warunków zatrudnienia, jeżeli nie osiągnął porozumienia z pracownikiem. W art. 69 k.p. przyjęto, że do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących: