Osoby niebędące radnymi składają także informacje o pełnieniu funkcji w spółdzielniach oraz fundacjach prowadzących działalność gospodarczą i o osiągniętych w roku ubiegłym dochodach z tego tytułu.
O osiągniętych dochodach (pkt VIII wzoru)
Pojęcie dochodu należy rozpatrywać z punku widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która stanowi, że dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W tym punkcie oświadczenia ujawnić należy osiągnięcie dochodu z innego tytułu niż wpisane w punktach poprzednich. Źródłem tego dochodu może być np. stosunek pracy, renta, emerytura, praca wykonywana osobiście, prawa majątkowe (w tym prawa autorskie), najem lub dzierżawa, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, kapitały pieniężne i inne źródła.
O mieniu ruchomym (pkt IX wzoru)
Mieniem ruchomym jest własność i inne prawa majątkowe dotyczące wszelkich rzeczy nie będących nieruchomościami, w tym również zwierzęta (jeśli nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego). W oświadczeniu majątkowym podlegają ujawnieniu składniki majątku ruchomego o wartości powyżej 10 tys. złotych. Tak, jak w przypadku nieruchomości, jeśli aktualna cena nie jest znana, należy samemu oszacować wartość mienia, przy uwzględnieniu sytuacji rynkowej.
Mieniem ruchomym są:
- meble,
- dzieła sztuki,
- biżuteria,
- sprzęt rtv i agd,
- pojazdy mechaniczne, np. samochody, urządzenia, maszyny, również te służące do wykonywania działalności gospodarczej, gdy nie są własnością odrębnej osoby prawnej (przy pojazdach mechanicznych podaje się markę, model i rok produkcji)
- obiekty trwale nie związane z gruntem, np. domki kempingowe,
- zwierzęta, jeśli nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego,
- inne.
O zobowiązaniach pieniężnych (pkt X wzoru)
Należy podać wszystkie zaciągnięte zobowiązania pieniężne o wartości powyżej 10 tys. złotych zaciągnięte u osób prawnych i fizycznych, np. kredyty i pożyczki bankowe, pracownicze, wystawione weksle, pożyczki od osób fizycznych itd., ale też np. obowiązek zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia osobie trzeciej za wyrządzoną szkodę.
Przy każdym zobowiązaniu należy podać warunki zobowiązania:
- nazwę podmiotu udzielającego (np. nazwę banku, dane personalne osoby fizycznej),
- wysokość zobowiązania w momencie zaciągnięcia,
- okres, na jaki zobowiązanie zostało zaciągnięte,
- wysokość zobowiązania na dany rok (na dzień wypełniania oświadczenia majątkowego),
- cel, na jaki zobowiązanie zostało zaciągnięte wraz z tytułem prawnym, np. umowa kupna, kredyt konsumpcyjny, zobowiązanie wynikające z wyroku sądu,
- inne warunki (np. wysokość oprocentowania).
Analiza oświadczeń
Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat.
Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby go składającej. Analizując oświadczenie majątkowe, naczelnik urzędu skarbowego uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie.
Podmiot dokonujący analizy oświadczenia jest uprawniony do porównania jego treści oraz załączonej kopii zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy tego dokumentu występuje do Centralnego Biura Antykorupcyjnego z wnioskiem o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
podstawa prawna: ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 446 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 814 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 486 ze zm)
Sankcja za niezłożenie
Skutki niezłożenia oświadczenia majątkowego podzielić można – w zależności od podmiotów, których dotyczą – na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowi skutek w postaci wygaśnięcia mandatu i dotyczy on wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz radnych. Druga grupa obejmuje skutek w postaci utraty wynagrodzenia oraz odwołania ze stanowiska (ewentualnie rozwiązania umowy o pracę) i odnosi się on do pozostałych funkcjonariuszy samorządowych zobowiązanych do złożenia oświadczenia majątkowego.
Lepiej nie kłamać
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym rodzi odpowiedzialność za składanie fałszywych zeznań na podstawie art. 233 § 1 kodeksu karnego. Przestępstwo opisane w art. 233 § 1 kodeksu karnego jest występkiem zagrożonym karą pozbawienia wolności do lat trzech. Przestępstwo to może być popełnione jedynie z winy umyślnej. Nie ma ono zatem miejsca, gdy niezgodność między złożonym oświadczeniem czy informacją a rzeczywistym stanem faktycznym wynika z niewiedzy. Poza tym do zaistnienia przesłanek odpowiedzialności karnej wymagane jest także, by społeczna szkodliwość czynu była większa niż znikoma. Literalne brzmienie przepisu wskazuje na to, że niezłożenie oświadczenia nie skutkuje odpowiedzialnością karną.