Jednocześnie Ministerstwo Finansów zapewnia, że w ramach KAS bezpośrednia obsługa podatników nadal odbywa się w urzędach skarbowych (w dotychczasowej lokalizacji), a obsługa obrotu towarowego w urzędach celnych.
Powód największych obaw
Wprowadzona reforma administracji skarbowej spowodowała także, wywołujące chyba największe obawy podatników, istotne zmiany w zakresie kontroli podatkowej. Urzędnicy będą sprawdzać rozliczenia podatników podczas kontroli celno-skarbowej oraz, tak jak obecnie, kontroli podatkowej. Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że tylko kontrola celno-skarbowa może być dla podatników uciążliwa. Z kolei, kontrola podatkowa nie powinna być przeprowadzana zbyt często.
Działania kontrolne, prowadzone przez urząd celno-skarbowy, podlegają przepisom o Krajowej Administracji Skarbowej, bez uwzględnienia ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ich podstawowym zadaniem jest wykrywanie i zwalczanie oszustw, wyłudzeń oraz innych przestępstw powodujących istotne zaniżenie wpływów do budżetu państwa. Czynności kontrol- ne celno-skarbowe mogą być wykonywane praktycznie wszędzie, tj. w urzędzie celno-skarbowym, w siedzibie kontrolowanego, w miejscu prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych oraz w każdym innym miejscu, związanym z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością. Dotyczy to zarówno lokalu mieszkalnego, jak i innych miejsc, w których mogą znajdować się urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące tych urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli. W niektórych przypadkach mogą być to miejsca nawet poza terenem Polski (jeżeli tak stanowi umowa międzynarodowa ratyfikowana przez Polskę). Z przepisów ustawy o KAS wynika, że uprawnienia urzędników wykonujących kontrole celno-skarbowe zostały znacząco rozszerzone. Mają prawo żądać, m.in. udostępnienia akt, ewidencji, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, także za okres inny niż okres objęty kontrolą, jeżeli nie upłynął jeszcze termin obowiązku ich przechowywania, przewidziany w odrębnych przepisach, oraz sporządzać z nich odpisy, kopie, notatki.
Bez zawiadomienia...
Przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej w zasadzie nie wymaga zawiadomienia kontrolowanego podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrola następuje z urzędu, na podstawie upoważnienia do jej przeprowadzenia, udzielonego funkcjonariuszowi lub pracownikowi. Datę jej wszczęcia stanowi dzień doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, co oznacza, że urzędy celno-skarbowe nie będą czekać siedem dni na rozpoczęcie kontroli, a rozpoczną ją natychmiast po doręczeniu upoważnienia.
... i nawet przez trzy miesiące
W przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej, jest ona wszczynana na podstawie okazywanej legitymacji służbowej. Kontrola ta, zgodnie z ustawą o KAS, może trwać nawet trzy miesiące. W szczególnych przypadkach okres ten może zostać przedłużony. O każdym przypadku niezakończenia kontroli celno-skarbowej we właściwym terminie organ ma obowiązek zawiadomić pisemnie kontrolowanego podatnika, ze wskazaniem przyczyn przedłużenia oraz nowego terminu jej zakończenia.
Czynności kontrolne będą mogły być przeprowadzane także poza terytorialnym zasięgiem działania danego urzędu, co oznacza brak właściwości terytorialnej. Wcześniej taka możliwość również istniała, niemniej wymagało to jednak dopełnienia różnych formalności.