Rp.pl: Jakie są najważniejsze wnioski z pani analizy naukowej dotyczącej wykorzystania przez Andrzeja Dudę Facebooka i Twittera podczas kampanii prezydenckiej w 2015 roku?

Maria Nowina Konopka: W kampanii Andrzeja Dudy wyraźnie dowartościowano media społecznościowe starając się maksymalnie wykorzystać ich potencjał komunikacyjny. Wydaje się, że materiały będące w obiegu mediów społecznościowych tworzone były przez osoby rozumiejące sposób ich funkcjonowania oraz mające świadomość inności przyjętego sposobu prowadzenia kampanii. W efekcie facebookowe posty lajkowane były z rosnącą z miesiąca na miesiąc częstotliwością. Dodać należy, że Facebook to tylko jedna z platform, należąca do szerszej rodziny mediów społecznościowych.

Według „The Guardian”, Facebook był "integralną częścią" zwycięstwa Andrzeja Dudy w wyborach prezydenckich. W jakim stopniu pani zdaniem mogło to faktycznie przesądzić o wyniku wyborczym w 2015 roku?

Nie jestem w posiadaniu danych mogących rozstrzygnąć czy akurat zamieszczane na Facebooku posty przesądziły o wyniku wyborów z 2015 roku. Nie wiem także z jakich narzędzi czy usług korzystał sztab Andrzeja Dudy. Odnoszę się jedynie do skuteczność ich oddziaływania, za czym przemawiają zarówno wyniki wyborów jak i dane zbierane np. przez pracownię analityczną Sotrender.