Firma, która przyznaje klientom rekompensatę za wprowadzenie ich w błąd powinna poinformować o tym fiskusa. Wypłacone pieniądze są bowiem przychodem, który trzeba opodatkować. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Wystąpiła o nią spółka, która jest dostawcą energii elektrycznej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił jej stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i wszczął postępowanie. Chodziło m.in. o niedopełnienie obowiązków informacyjnych, wprowadzanie w błąd co do okoliczności zawarcia umowy i terminu na odstąpienie od niej oraz aktywację umowy pomimo braków formalnych.
Dla każdego 56 zł
Spółka wyraziła chęć porozumienia i zobowiązała się do wypłaty rekompensat dla klientów. Po 56 zł dla każdego.
Czy rekompensata stanowi przychód klientów? Czy spółka musi sporządzić dla każdego z nich informację PIT-8C i przekazać ją do urzędu skarbowego?
Fiskus odpowiedział twierdząco na oba te pytania. Uznał, że kwota rekompensaty to realna korzyść majątkowa, którą wykazuje się w przychodach z tzw. innych źródeł. Ustawa o PIT nie przewiduje żadnego wyłączenia ani zwolnienia dla takich świadczeń. Spółka musi więc wystawić klientom informacje PIT-8C, w których wpisze wypłacane rekompensaty (interpretacja nr 0115-KDIT2-2.4011.432.2017.1.HD).