Paliwo do samochodów służbowych wciąż poza ryczałtem

Ryczałtowo określona wartość nieodpłatnego świadczenia, przysługującego pracownikom z tytułu wykorzystywania firmowego auta na potrzeby prywatne obejmuje wyłącznie koszty pracodawcy wynikające z udostępnienia pojazdu, w tym również koszty eksploatacyjne, do których poniesienia pracodawca jest zobowiązany niezależnie od tego, czy pracownik będzie wykorzystywał samochód do celów prywatnych, czy nie.

Publikacja: 05.12.2017 08:54

Paliwo do samochodów służbowych wciąż poza ryczałtem

Foto: Fotorzepa/Bartek Sadowski

Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 października 2017 r. (0111-KDIB2-3.4011.151.2017.1.PB).

Spółka zajmująca się działalnością produkcyjną i handlową zamierza nabyć samochody osobowe z przeznaczeniem dla pracowników, którzy będą je wykorzystywać przy wykonywaniu obowiązków służbowych związanych z obsługą klientów na terenie kraju, ale również dla celów prywatnych, w tym dojazdu do pracy. Podstawą do użytkowania samochodu przez pracowników będzie umowa oraz regulamin korzystania z osobowych samochodów służbowych. Zgodnie z tym regulaminem, spółka będzie ponosiła koszty paliwa, a także koszty usług naprawy lub konserwacji, innych towarów i usług związanych z eksploatacją oraz koszty ubezpieczeń. W związku z tym, że spółka nie ustali miesięcznego limitu kilometrów, jakie pracownik może przejechać, wykorzystując samochód służbowy do celów prywatnych, a także nie zobowiąże pracowników do sporządzania informacji o przebiegu samochodu, nie będzie możliwe jednoznaczne stwierdzenie, które z tych kosztów oraz jaka ich część będą związane z użytkowaniem samochodów przez pracowników do celów prywatnych. Uprawnienie do używania samochodu służbowego spółka będzie uznawać za dodatkowy składnik wynagrodzenia pracownika, generujący przychód ze stosunku pracy. W związku z tym spółka (jako pracodawca) zamierza obliczać wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikom z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych, zgodnie z art. 12 ust. 2a oraz ust. 2b ustawy o PIT.

W tej sytuacji spółka spytała organ, czy wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje koszty paliwa i inne poniesione przez pracodawcę koszty eksploatacyjne. Prezentując swoje stanowisko wskazała, że przychodem pracownika z tytułu używania samochodu do celów prywatnych jest wyłącznie kwota ryczałtu, o którym mowa w art. 12 ust. 2a i 2b ustawy o PIT, niepowiększona o wartość paliwa zużytego na jazdy prywatne ani o wartość innych, koniecznych wydatków.

Organ nie zgodził się ze spółką. Wskazał, że o ile w kwocie ryczałtu mieszczą się, związane z używaniem samochodu, opłaty eksploatacyjne, o tyle nie obejmuje ona kosztów paliwa, jeśli samochód służbowy wykorzystywany jest do celów prywatnych pracownika.

Komentarz eksperta

Katarzyna Dobosz konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Zakres znaczeniowy regulacji ujętej w art. 12 ust. 2b ustawy o PIT od dłuższego czasu budzi kontrowersje wśród podatników, organów podatkowych i sądów administracyjnych. Stanowisko zaprezentowane w komentowanej interpretacji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpisuje się w dotychczasową, negatywną dla podatników, linię orzeczniczą fiskusa.

W uzasadnieniu organ wskazał, że powołany przepis ustawy odnosi się wyłącznie do kosztów związanych z wykorzystywaniem samochodu, które pracodawca musiałby ponieść bez względu na to, czy pracownik używa samochodu na swoje prywatne potrzeby, czy nie. Dodatkowo przywołane zostały uwarunkowania rynkowe związane z najmem samochodu, które - zdaniem organu - powinny stanowić wskazówkę interpretacyjną dla tej regulacji i w których standardem jest, że podmiot wynajmujący przekazuje samochód z określonym poziomem paliwa w zbiorniku, a przy zakończeniu najmu klient ma obowiązek zwrócić samochód z takim samym poziomem paliwa (w przypadku poziomu niższego, klient jest obowiązany do pokrycia kosztów zużytego paliwa). Tym samym, opłata za najem dotyczy wyłącznie samej możliwości wykorzystania samochodu.

Argumentacja przedstawiona przez organ nie wydaje się być przekonująca. Co ważne, stoi ona w opozycji nie tylko do stanowiska podatników, ale także wypowiedzi praktyków prawa podatkowego oraz linii orzeczniczej sądów. Przyjęcie bowiem, że w wartości nieodpłatnego świadczenia, ustalonej w art. 12 ust. 2a ustawy o PIT, nie mieści się koszt zużytego paliwa, stanowi niepotrzebne, dodatkowe skomplikowanie w zakresie prowadzenia niezbędnych ewidencji dla celów ujęcia tych kosztów w rozliczeniach podatkowych. To natomiast wyraźnie niweczy ideę ryczałtu.

Dodatkowo, jak wskazują sądy, analizowany przepis powinien dotyczyć samochodu z paliwem, gdyż w praktyce tylko taki nadaje się do używania. W uzasadnieniu tego przepisu nie chodzi przecież o samochód sam w sobie jako urządzenie, tylko o samochód z możliwością jego użycia.

W orzecznictwie sądów i interpretacjach organów nie budzi wątpliwości, że podobnie skonstruowany ryczałtowy zwrot kosztów używania samochodu prywatnego do celów służbowych obejmuje wszystkie koszty, w tym koszty paliwa. Z uwagi na względy spójności systemu prawnego, powinno się analogicznie uwzględniać takie koszty również w komentowanym przypadku.

Tak wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 października 2017 r. (0111-KDIB2-3.4011.151.2017.1.PB).

Spółka zajmująca się działalnością produkcyjną i handlową zamierza nabyć samochody osobowe z przeznaczeniem dla pracowników, którzy będą je wykorzystywać przy wykonywaniu obowiązków służbowych związanych z obsługą klientów na terenie kraju, ale również dla celów prywatnych, w tym dojazdu do pracy. Podstawą do użytkowania samochodu przez pracowników będzie umowa oraz regulamin korzystania z osobowych samochodów służbowych. Zgodnie z tym regulaminem, spółka będzie ponosiła koszty paliwa, a także koszty usług naprawy lub konserwacji, innych towarów i usług związanych z eksploatacją oraz koszty ubezpieczeń. W związku z tym, że spółka nie ustali miesięcznego limitu kilometrów, jakie pracownik może przejechać, wykorzystując samochód służbowy do celów prywatnych, a także nie zobowiąże pracowników do sporządzania informacji o przebiegu samochodu, nie będzie możliwe jednoznaczne stwierdzenie, które z tych kosztów oraz jaka ich część będą związane z użytkowaniem samochodów przez pracowników do celów prywatnych. Uprawnienie do używania samochodu służbowego spółka będzie uznawać za dodatkowy składnik wynagrodzenia pracownika, generujący przychód ze stosunku pracy. W związku z tym spółka (jako pracodawca) zamierza obliczać wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikom z tytułu wykorzystywania samochodów do celów prywatnych, zgodnie z art. 12 ust. 2a oraz ust. 2b ustawy o PIT.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
ABC Firmy
Sąd Najwyższy wydał wyrok ws. wyjątku od zakazu handlu w niedziele
Praca, Emerytury i renty
Wolne w Wielki Piątek - co może, a czego nie może zrobić pracodawca
Prawo karne
Maria Ejchart: Więźniów w celach będzie o 20 tys. mniej
Spadki i darowizny
Sąd Najwyższy o odwołaniu darowizny. Ważne terminy
Konsumenci
Uwaga na truskawki z wirusem i sałatkę z bakterią. Ostrzeżenie GIS