Rz: Od stycznia 2016 roku będą stopniowo wdrażane nowe przepisy zaostrzające obowiązki w zakresie dokumentacji między podmiotami powiązanymi. Jaki jest ich cel?
Sylwia Rzymkowska: Nowe regulacje wynikają z wytycznych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wydanych w latach 2014–2015. Ich celem jest poprawienie przejrzystości działań podatników. Dziś bowiem administracja ma dostęp do wielu informacji o podatnikach, ale są one dość rozproszone. Nowe obowiązki dotyczą m.in. sporządzania przez firmy działające w różnych krajach raportu „country by country" wykazującego przychody, zyski, podatek zapłacony w poszczególnych krajach oraz rodzaj prowadzonej w tych krajach działalności. Taka chęć poznania operacji powiązanych firm wynika po części z tego, że obecnie około 90 proc. globalnych obrotów gospodarczych jest realizowanych przez 10 proc. wszystkich firm, które są korporacjami wielonarodowymi.