- Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego, opodatkowaną na zasadach ogólnych (skala podatkowa). Zdarzenia gospodarczej ewidencjonuję w prowadzonej metodą kasową podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Sprzedaż na rzecz firm dokumentuję fakturami. Zdarza się, że w ciągu jednego dnia wystawiam wiele faktur. Czy wszystkie faktury pojedynczo muszę ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 728, dalej: rozporządzenie).
Stosownie do § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej „fakturami, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami. Uzyskiwane przychody ze sprzedaży na rzecz firm przedsiębiorca może niewątpliwie wprowadzać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na podstawie wystawianych faktur.
Albo dowód, albo ewidencja
Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami – na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, jeżeli nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących (§ 19 ust. 1 rozporządzenia).
Stosownie do § 19 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, to zapisów w księdze można dokonywać jedną sumą wynikającą z dziennego zestawienia tych faktur, zwanego dalej „zestawieniem sprzedaży".