Nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 proc. wartości nagrody, a płatnikiem podatku jest podmiot przekazujący wygraną. Ta forma opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od tego, kto jest odbiorcą nagrody: konsument czy przedsiębiorca. Taka linia orzecznicza dominuje od pewnego czasu w rozstrzygnięciach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Problematyczne jest jednak opodatkowanie konkursów dla przedsiębiorców, które motywują kontrahentów organizatora do intensyfikacji współpracy, np. dla sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą.
Musi być element rywalizacji
W przepisach ustawy o PIT nie ma definicji konkursu, dlatego należy odnieść się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. Kluczowym elementem konkursu jest więc rywalizacja uczestników w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Ten aspekt współzawodnictwa, jakim jest wystąpienie zarówno wygranych, jak i przegranych, jest często podnoszony w orzecznictwie organów podatkowych jako decydująca przesłanka konkursu.
Podkreśla się także, że dla zaistnienia konkursu istotna jest również strona formalna przedsięwzięcia, np. regulamin, z którego wynikać będzie określenie organizatora, uczestników, nagród, sposobu wyłonienia zwycięzców.
W świetle takiej definicji konkursu pojawia się pytanie, jak traktować konkursy dla przedsiębiorców będących stałymi kontrahentami organizatora, gdy celem konkursu jest zmotywowanie współpracowników do zwiększenia zaangażowania w bieżącą współpracę. Typowym przykładem takiego przedsięwzięcia jest konkurs dla osób odpowiedzialnych za sprzedaż produktów organizatora, w którym nagradzani są najlepsi sprzedawcy prowadzący działalność gospodarczą.
Jak się okazuje, w orzecznictwie kwestia ta jest traktowana różnorodnie. Problem ten pojawi się przy założeniu, że akcja motywacyjna przyjmie charakter konkursu, a więc będzie zawierać wyraźny element rywalizacji, zostanie przewidziana nagroda np. dla najlepszych trzech sprzedawców, a zasady przeprowadzenia i rozstrzygania konkursu zostaną odpowiednio opisane w regulaminie.