23 czerwca 2016 r. przedsiębiorca utracił prawo do stosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, o czym zawiadomił właściwy urząd skarbowy. Tego dnia zaprowadził więc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy na dzień utraty prawa do stosowania karty podatkowej powinien sporządzić spis z natury posiadanych materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych? – pyta czytelnik.
Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (DzU nr 144, poz. 930 ze zm.), podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:
1) ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki ustawowe określone w rozdziale 2, albo
2) właściwe księgi, tj. księgi rachunkowe albo podatkową księgę przychodów i rozchodów (zob. art. 24a ustawy o PIT) – chyba że jest zwolniony od tego obowiązku – i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedsiębiorca w dniu utraty prawa do stosowania karty podatkowej zaprowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zasady jej prowadzenia zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).