Foliowa torebka dla klienta, VAT i PIT do urzędu

Sklepy, które pobierają opłatę za reklamówki, muszą odprowadzić od niej VAT i PIT.

Aktualizacja: 21.02.2018 05:55 Publikacja: 20.02.2018 17:23

Foliowa torebka dla klienta, VAT i PIT do urzędu

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Opłata recyklingowa za plastikowe torby obowiązuje od 1 stycznia, ale firmy ciągle nie wiedzą, jak ją rozliczać.

– Co sklep, to obyczaj – mówi doradca podatkowy Paweł Satkiewicz. – Jedni sprzedawcy wykazują 20 groszy opłaty na paragonach, inni tylko cenę za reklamówkę. Jedni naliczają od niej VAT, inni nie. Część sprzedaje tylko siatki, które nie są objęte nową daniną.

– Generalnie przy rozliczaniu opłat jest duży chaos i sporo wątpliwości – potwierdza Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy, menedżer w Grant Thornton.

Nie ma ich natomiast Ministerstwo Finansów. Opłata recyklingowa powinna być opodatkowana 23-proc. VAT – napisało w komunikacie na swojej stronie internetowej.

Sprzedawca jak inkasent

– To profiskalne i kontrowersyjne stanowisko, ponieważ sprzedawca tylko pobiera opłatę od klienta i odprowadza ją do budżetu państwa – mówi Paweł Fałkowski, doradca podatkowy w kancelarii ALTO. – Działa więc bardziej jako inkasent, a nie podatnik.

Zdaniem Ministerstwa Finansów opłata powinna być opodatkowana także wtedy, gdy przedsiębiorca dodatkowo zarabia na reklamówce. Nie ma jednak konieczności odrębnego wykazywania opłaty na paragonie z kasy fiskalnej. – Najlepiej byłoby jednak wyodrębnić taką pozycję na kasie, ułatwi to obliczenie pobranej kwoty – mówi Janusz Menkina, właściciel biura rachunkowego. – Tym, którzy nie mają takiej możliwości, pozostaje inna forma ewidencji, np. gromadzenie faktur na zakup toreb z adnotacjami, ile z nich przeznaczonych jest do odpłatnego wydania. Przepisy nie nakładają wprawdzie obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji, ale trzeba jakoś przecież wyliczyć odprowadzaną do budżetu opłatę.

Problemy są też z rozliczeniem podatku dochodowego. Z nowych przepisów wynika, że opłata recyklingowa za torby foliowe jest dla przedsiębiorcy przychodem w PIT/CIT, ale też kosztem jego uzyskania.

– Sęk w tym, że przychód trzeba wykazać od razu w miesiącu, w którym pobraliśmy opłatę, i opodatkować na bieżąco, przy odprowadzaniu zaliczki do urzędu skarbowego. A koszt wykażemy dopiero po wpłacie do budżetu państwa. Mamy na nią termin do 15 marca przyszłego roku. Mówiąc prościej, fiskus dostanie pieniądze teraz, a przedsiębiorca będzie mógł je odzyskać za rok – tłumaczy Paweł Satkiewicz.

– Jest tu też pułapka na tych, którzy zaprzestaną prowadzenia działalności przed odprowadzeniem opłaty. Muszą wykazać przychód, a nie rozliczą kosztu – dodaje Janusz Menkina.

Ryczałtowiec zmniejszy przychód

Kolejna sprawa – przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem. Wykazują przychód, ale nie mają prawa do podatkowych kosztów. O ich rozliczenie zapytaliśmy Ministerstwo Finansów. Odpowiedziało, że po wniesieniu opłaty do budżetu państwa mogą zmniejszyć swój przychód.

Zapytaliśmy też Ministerstwo Finansów o szczegóły księgowania opłaty (patrz ramka).

– Dobrze, że skarbówka stara się wyjaśnić nowe przepisy. Niewątpliwie jednak w tej sprawie potrzebne są chroniące podatników, wiążące objaśnienia albo interpretacja ogólna – mówi Arkadiusz Łagowski.

Opłatę recyklingową płacimy na podstawie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Wynosi 20 gr za sztukę. Pobierają ją przedsiębiorcy prowadzący handel detaliczny lub hurtowy i oferujący lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów.

Chodzi o torebki foliowe o grubości od 15 do 50 mikrometrów. Cieńsze nie podlegają opłacie, pod warunkiem że są wymagane ze względów higienicznych lub oferowane jako podstawowe opakowanie żywności luzem, jeżeli zapobiega to jej marnowaniu.

Z uzasadnienia do projektu przepisów nakładających opłatę recyklingową wynika, że obowiązek jej poboru dotyczy około 450 tys. podmiotów sprzedających towary w reklamówkach. W 2019 r. wpływy z opłaty do budżetu państwa mają wynieść około 1,1 mld zł.

– Okazuje się, że państwo zyska jeszcze przy tej okazji na VAT oraz na posiadaniu przez rok pieniędzy z podatku dochodowego – podsumowuje Paweł Satkiewicz.

Do wprowadzenia rozwiązań ograniczających zużycie plastikowych toreb zobowiązują nas przepisy unijne. Cel: ochrona środowiska. ©?

Jak księgować siatkę i opłatę

Jeżeli przedsiębiorca kupuje torby foliowe, a następnie sprzedaje je klientom po cenie wyższej niż opłata recyklingowa, wydatek na ich nabycie wpisuje w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów „Zakup towarów handlowych i materiałów". Jeśli są wydawane po cenie obejmującej wyłącznie opłatę recyklingową, wydatek księgujemy w kolumnie 13 „pozostałe wydatki". Pobraną opłatę recyklingową należy wykazać w kolumnie 8 „pozostałe przychody". Natomiast opłatę wniesioną do budżetu państwa w kolumnie 13 „pozostałe wydatki". Jest uznawana za koszt uzyskania przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym została odprowadzona.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie „Rzeczpospolitej"

VAT

Opłata recyklingowa za plastikowe torby obowiązuje od 1 stycznia, ale firmy ciągle nie wiedzą, jak ją rozliczać.

– Co sklep, to obyczaj – mówi doradca podatkowy Paweł Satkiewicz. – Jedni sprzedawcy wykazują 20 groszy opłaty na paragonach, inni tylko cenę za reklamówkę. Jedni naliczają od niej VAT, inni nie. Część sprzedaje tylko siatki, które nie są objęte nową daniną.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP