Czynsz i media w koszty firmy bez wydzielania pomieszczenia na biuro - interpretacja podatkowa

Czynsz i media są podatkowym kosztem firmy prowadzonej w domu. Nawet jeśli nie wydzielono na nią odrębnego pomieszczenia.

Aktualizacja: 07.01.2018 14:45 Publikacja: 07.01.2018 14:31

Czynsz i media w koszty firmy bez wydzielania pomieszczenia na biuro - interpretacja podatkowa

Foto: Adobe Stock

Osoby prowadzące działalność gospodarczą w mieszkaniu nie powinny już mieć problemów z rozliczeniem domowych opłat. Fiskus zmienił poglądy i pozwala wliczać je w podatkowe koszty. Bez względu na to, czy przedsiębiorca wydzielił sobie gabinet na firmę. Świadczy o tym najnowsza interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpił o nią mężczyzna, który chce zarejestrować działalność w mieszkaniu. Będzie w nim wykonywał część zlecanej przez klientów pracy, przechowywał dokumenty i materiały biurowe. Nie zamierza jednak wydzielać odrębnego pomieszczenia na biuro. Nie planuje też przyjmować u siebie kontrahentów. Podkreśla, że lokal ma mu służyć głównie do mieszkania.

Mimo to chce zaliczać opłaty za media i czynsz do kosztów uzyskania przychodów w części przypadającej na powierzchnię faktycznie wykorzystywaną na działalność. Zamierza też amortyzować mieszkanie i rozliczać w kosztach część odpisów.

Fiskus zgodził się na takie rozliczenie. Podkreślił, że przepisy nie uzależniają zaliczenia wydatków związanych z mieszkaniem do kosztów podatkowych od wydzielenia pomieszczenia na firmę.

Przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu z interpretacji skarbówki wynikało, że rozliczanie w podatkowych kosztach wydatków na domowe biuro jest możliwe tylko wtedy, gdy na działalność mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie. W „Rzeczpospolitej" z 6 listopada 2017 r. napisaliśmy, że wprowadzanie takiego dodatkowego warunku uniemożliwia rozliczanie kosztów wielu najmniejszym przedsiębiorcom. Takim jak informatycy, konsultanci, prawnicy, architekci czy marketingowcy. Działają w domu, nie potrzebują jednak osobnego gabinetu, wystarczą im biurko, komputer i regał na dokumenty.

Po naszej publikacji fiskus złagodził swoje stanowisko. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na nasze pytanie napisało, że przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia, w dosłownym (fizycznym) sensie, pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Jak widać, ten pogląd jest też już prezentowany w indywidualnych interpretacjach.

Ministerstwo Finansów potwierdziło też, że przedsiębiorcy, którzy mają firmę w domu, nie muszą płacić większego podatku od nieruchomości, jeśli mieszkanie jest wykorzystywane nie tylko do prowadzenia działalności, ale i do codziennego życia (pisaliśmy o tym w „Rzeczpospolitej" z 11 grudnia 2017 r.).

Numer interpretacji

0114-KDIP3-1.4011.361.2017.1.ES

Osoby prowadzące działalność gospodarczą w mieszkaniu nie powinny już mieć problemów z rozliczeniem domowych opłat. Fiskus zmienił poglądy i pozwala wliczać je w podatkowe koszty. Bez względu na to, czy przedsiębiorca wydzielił sobie gabinet na firmę. Świadczy o tym najnowsza interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Wystąpił o nią mężczyzna, który chce zarejestrować działalność w mieszkaniu. Będzie w nim wykonywał część zlecanej przez klientów pracy, przechowywał dokumenty i materiały biurowe. Nie zamierza jednak wydzielać odrębnego pomieszczenia na biuro. Nie planuje też przyjmować u siebie kontrahentów. Podkreśla, że lokal ma mu służyć głównie do mieszkania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP