Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Plus Minus

„Vernon Subutex”, czyli pikantna uczta teatralna

materiały prasowe
"Vernon Subutex" w krakowskim Teatrze im. Słowackiego pokazuje, co będzie, gdy upadniemy na dno. I jakš jest to szansš na odrodzenie się.

W Ewangelii najważniejszy jest moment, gdy Jezus jedyny raz unosi się gniewem i wyrzuca przekupniów ze œwištyni. Ostrzega nas, że jeœli sprzedamy się raz, pod koniec życia nie będzie szansy na odkupienie sumienia – mówi zza œwiatów zmarły tragicznie gwiazdor rocka Alex Bleach (œwietny Wiktor Bagiński) w inscenizacji „Vernon Subutex".

To najlepsza francuska powieœć ostatnich lat. Autorka Virginia Despentes (rocznik 1969), zanim została pisarkš – była młodocianš prostytutkš, nakręciła też porno-thriller „Pieprz mnie". Ma dobre kwalifikacje do wywlekania na widok publiczny obyczajowych tajemnic francuskich œwiętoszków. A także do kreowania się na niemoralny autorytet, czyli spadkobierczynię œwiętej Weroniki. Dlatego alter ego pisarki – gwiazdka porno Pamela Kant – przypomina, że Jezus dał się ukrzyżować również za niš.

W finale spektaklu wyreżyserowanego przez Wiktora Rubina na podstawie adaptacji Jolanty Janiczak mamy pogrzeb, chociaż wszystko zaczyna się od ekstatycznej, tanecznej sceny w klubie, rozegranej w orkiestronie teatru. Dramaturgiczny kierunek – z nieba popkultury do piekła – zgodny jest z losem tytułowego bohatera. Œwietny, ironicznie zdystansowany Krzysztof Zarzecki gra sprzedawcę z płytowego sklepu Rewolwer, którego bankructwo rozpoczęło się wraz z rewolucjš internetowš. Cyfrowa sieć, dajšca dostęp do dóbr kultury i nieograniczonš możliwoœć komunikacji, z czasem stała się piekłem, gdzie zbiegajš się losy bohaterów Despantes.

Łšczy ich bezdomnoœć. Jedni, jak Vernon, stracili dom i pracę, tułajš się po parkach lub pomieszkujš u znajomych, co pozwala prowadzić narrację w dynamiczny, wielowštkowy sposób w ruchomych mansjonach zaprojektowanych przez Michała Korchowca. Inni – sš wykorzenieni duchowo. To bezdomne dusze w obcych sobie ciałach, które angażujš się w ekstremalne przygody seksualne i narkotykowe, rozpoczęte w wirtualnym œwiecie portali randkowych, co podglšdamy na wielu ekranach.

W realu widzimy atrakcyjnš asystentkę producenta filmowego, który rozparty w fotelu jak Napoleon na obrazie w jego gabinecie lubi miłosne podboje w stylu Harveya Weinsteina, cesarza molestowania. A i tak młodziutka dziewczyna wybierze transseksualnego kochanka, byłš dziennikarskš hienę, która nie chce dłużej hejtować na zlecenie medialnych magnatów. Sš tu marzšcy o moralnym porzšdku nacjonaliœci, z których jeden kończy na Marszu Niepodległoœci poœród faszystowskich okrzyków, zaœ drugi – jako „zdrajca białej rasy" na torowisku metra. Jest też ojciec załamany z powodu córki, która stała się ortodoksyjnš muzułmankš Aiszš. W brutalnie szczerym obrazie upadku hedonistycznej cywilizacji Zachodu wszystkie tropy prowadzš do matki Aiszy, gwiazdy porno Vodki Satany. Łšczšca wszystkich tajemnica jest mocno strzeżona, ponieważ uzależniona od dragów prostytutka znała intymne sekrety wielu osobistoœci polityki i kultury. Motyw poszukiwania kompromitujšcych ich nagrań dodatkowo napędza akcję.

Zarówno Despantes, jak i Janiczak z Rubinem wywracajš na nice społecznš hierarchię, podszytš hipokryzjš. Teatralni bezdomni na scenie poziom moralnoœci majš nie gorszy niż ludzie ze œwiecznika. Mamy też próbę tworzenia nowej utopii, która każe wyrzec się dóbr materialnych, pogoni za sławš i pieniędzmi. Wszyscy wyrzucajš telefony komórkowe i idš na skwer przy teatrze na zupę – nowš komunię społecznš.

Teatralna uczta jest pikantna językowo, a byłaby naprawdę pyszna, gdyby nie rozwleczona sekwencja przystawek prezentujšca wszystkich bohaterów w pierwszym akcie. Ale i tak jest to jedno z najciekawszych przedstawień 2017 roku. Š?

Vernon Subutex, reż. Wiktor Rubin, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

ródło: Plus Minus

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL