Potrącenia a limit płatności bezgotówkowych

Przepisy wprowadzające niższy limit płatności bezgotówkowych nie powinny mieć zastosowania do kompensat wierzytelności. Tak obiecuje Ministerstwo Finansów. Nie wiadomo jednak, co będą robić urzędnicy – zauważają eksperci.

Aktualizacja: 29.08.2016 09:07 Publikacja: 29.08.2016 08:55

Potrącenia a limit płatności bezgotówkowych

Foto: 123RF

1 stycznia 2017 r. wchodzą w życie przepisy nowelizujące ustawę o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT). Wprowadzają one ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów płatności dokonanych z naruszeniem limitu dla płatności gotówkowych. Od 1 stycznia w przypadku transakcji między przedsiębiorcami, przekraczającej równowartość 15 000 zł, dokonywanie oraz przyjmowanie płatności będzie musiało następować za pośrednictwem rachunku płatniczego. Oznacza to, iż dotychczasowy limit płatności gotówkowych zostanie zmniejszony ponadczterokrotnie (obecnie wynosi 15 000 euro).

Głównym celem wprowadzenia niższego limitu było zwiększenie transparentności w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami oraz zmniejszenie zjawiska tzw. szarej strefy. W praktyce niższy limit ma prowadzić do niwelowania przypadków, w których faktury na duże kwoty nie dokumentują rzeczywiście przeprowadzonych transakcji.

Co z limitem i kosztami podatkowymi

Zgodnie z brzmieniem nowych przepisów podatnicy nie będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (tj. powyżej 15 000 zł) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Pojawiają się wątpliwości, czy przepisy te będą miały również zastosowanie do potrąceń wzajemnych należności i zobowiązań, dokonywanych między przedsiębiorcami (tzw. kompensat). Skoro uregulowanie zobowiązania może nastąpić w wyniku potrącenia wymagalnych należności (która to czynność jest dokonywana bez pośrednictwa rachunku płatniczego), pojawiły się pytania, czy pozwoli to na rozpoznanie kosztu podatkowego.

Jak wynika z raportu z konsultacji publicznych i opiniowania projektu ustawy nowelizującej, problem został dostrzeżony już na etapie prac legislacyjnych. Ministerstwo Finansów przedstawiało stanowisko, zgodnie z którym nowe przepisy powinny się odnosić jedynie do płatności gotówkowych oraz bezgotówkowych, a nie do regulowania bądź wygasania zobowiązań w innej formie (w tym w drodze potrąceń – tzw. kompensat). Skoro potrącenie stanowi odrębną kategorię uregulowania (wygaśnięcia) zobowiązania, przedstawiciele ministerstwa deklarowali, że nie stosuje się do niego limitu odnoszącego się do płatności gotówkowych.

Czas pokaże

Niewątpliwie uzasadnienie przedstawione przez Ministerstwo Finansów jest jednym z wielu argumentów, które można podnieść w tej kwestii. Faktem jest jednak, że w przeszłości władze skarbowe niejednokrotnie zrównywały potrącenia z fizyczną zapłatą, co oznacza, że pogląd resortu może nie być łatwo przyswojony przez organy kontrolujące przedsiębiorców.

A należy zauważyć, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań w formie potrąceń jest szeroko stosowaną praktyką wśród przedsiębiorców. Obok pojedynczych kompensat wzajemnych wierzytelności handlowych pomiędzy firmami mechanizm ten jest szeroko używany w grupach kapitałowych w ramach tzw. rozliczeń nettingowych (często funkcjonujących w systemach cash-pooling). Przyjęcie zatem poglądu, że wspomniane ograniczenia w kosztach uzyskania przychodów należy stosować również do mechanizmu potrąceń (tzw. kompensat) wzajemnych wierzytelności, niesłychanie utrudniłoby codzienną działalność przedsiębiorców.

Niewykluczone, że w przyszłości organy podatkowe podzielą w praktyce stanowisko Ministerstwa Finansów i problem nie ujrzy światła dziennego. Poza tym minister finansów może (a być może nawet powinien) rozstrzygnąć wątpliwości w drodze interpretacji ogólnej, co miejmy nadzieję nastąpi w niedalekiej przyszłości.

Ostatecznie firmy mogą również potwierdzić przyjęte podejście poprzez wystąpienie z wnioskiem do Ministerstwa Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Tomasz Wołczek jest dyrektorem w dziale prawno-podatkowym PwC

Katarzyna Pańków jest w tym dziale specjalistą

1 stycznia 2017 r. wchodzą w życie przepisy nowelizujące ustawę o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o podatkach dochodowych (PIT i CIT). Wprowadzają one ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów płatności dokonanych z naruszeniem limitu dla płatności gotówkowych. Od 1 stycznia w przypadku transakcji między przedsiębiorcami, przekraczającej równowartość 15 000 zł, dokonywanie oraz przyjmowanie płatności będzie musiało następować za pośrednictwem rachunku płatniczego. Oznacza to, iż dotychczasowy limit płatności gotówkowych zostanie zmniejszony ponadczterokrotnie (obecnie wynosi 15 000 euro).

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Marek Kobylański: Dziś cisza wyborcza jest fikcją
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Reksio z sekcji tajnej. W sprawie Pegasusa sędziowie nie są ofiarami służb
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Ideowość obrońców konstytucji
Opinie Prawne
Jacek Czaja: Lustracja zwycięzcy konkursu na dyrektora KSSiP? Nieuzasadnione obawy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Opinie Prawne
Jakubowski, Gadecki: Archeolodzy kontra poszukiwacze skarbów. Kolejne starcie