Mało dotychczas znaną formą usług audytorskich są badania danych niefinansowych. O jakie usługi chodzi?
Na razie zarówno badanie takich danych, jak i sporządzanie z nich raportów jest dobrowolne. W 2017 r. wchodzi w życie dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie obowiązku raportowania danych niefinansowych. Chodzi o szeroko pojętą społeczną odpowiedzialność biznesu, określaną angielskim skrótem CSR (Corporate Social Responsibility). Kojarzy się ona głównie z działaniami wizerunkowymi, z dobroczynnością. Tymczasem raportowanie o CSR to nie tylko informowanie o tym, jak wydajemy zarobione pieniądze, ale przede wszystkim o tym, jak je zarabiamy. W tych raportach trzeba będzie zaprezentować między innymi dane związane z kapitałem ludzkim czy oddziaływaniem firmy na środowisko.
Dlaczego te dane są istotne dla rynku?
Dostępność tego typu informacji jest coraz ważniejsza dla akcjonariuszy, gdyż w coraz większym stopniu na wycenę spółek wpływ mają aktywa niematerialne. Obecnie o wartości rynkowej firmy w 80 proc. decydują aktywa niematerialne, a informacje o nich dostarczają głównie dane niefinansowe. Żadna nowoczesna firma nie może ich ignorować. Na wartość firmy w coraz większym stopniu wpływają ludzie, relacje, rozwiązania, technologie i innowacje, czyli wszystko to, co decyduje o przewadze konkurencyjnej. Dlatego w trakcie każdego badania sprawozdania finansowego biegły rewident będzie przyglądał się tym zagadnieniom. To dane niefinansowe mogą decydować o możliwości kontynuowania działalności przez spółkę. Spółki przywiązujące dużą wagę do kwestii relacji z inwestorami z reguły cieszą się ich większym zainteresowaniem. Potwierdza to m.in. zachowanie wskaźnika giełdowego RESPECT Index. Jest to projekt realizowany przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, który obejmuje podmioty o najwyższym standardzie zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego. Z taką odpowiedzialną społecznie firmą chętniej będą współpracowały inne firmy.
Jak wielu firm ten obowiązek będzie dotyczył?