Problemy poruszone w wystąpieniu Krajowej Rady Komorniczej skierowanym do ministra finansów związane z realizacją przez komorników sądowych obowiązków płatnika VAT przy sprzedaży egzekucyjnej nieruchomości wynikają bez wątpienia z braku precyzyjnych przepisów wykonawczych do regulacji ustanawiającej komornika płatnikiem tego podatku. Postulat wprowadzenia jasnych rozwiązań dostosowanych do specyfiki postępowania egzekucyjnego z nieruchomości należy poprzeć. Uwagi poczynione w niniejszym artykule koncentrować się będą na tym zakresie stanowiska Krajowej Rady Komorniczej, który odnosi się do kwestii terminu, w jakim komornik powinien przekazać kwotę VAT na rachunek organu podatkowego.
Słuszny postulat
Przedstawiona wykładnia art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. c. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej u.p.t.u.), jak również analiza wcześniejszego stanu prawnego odwoływać się będą do specyfiki postępowania egzekucyjnego z nieruchomości.
Niemniej jednak należy wnioskować do ustawodawcy, aby rozważył, czy treść obecnej regulacji nie powinna być doprecyzowana, względnie uzupełniona przepisami wykonawczymi. Przede wszystkim jednak, mając na uwadze wskazaną w wystąpieniu Krajowej Rady Komorniczej skalę egzekwowanych kwot w drodze egzekucji z nieruchomości (rocznie blisko 1 mld zł), warto poddać analizie to, czy dla tej formy dostawy towarów nie wprowadzić regulacji w jednym akcie prawnym.
Podnosząc ten ostatni postulat, odwołać się należy do dwóch ważnych twierdzeń. Po pierwsze, celem omawianego sposobu egzekucji jest spieniężenie nieruchomości dłużnika celem spłaty jego wierzycie-li, nie zaś przeprowadzenie czynności sprzedaży prowadzącej do nabycia nieruchomości przez licytanta. Tym samym występowanie VAT jest niejako „wtórne" dla organów egzekucyjnych.
Druga teza jest konsekwencją pierwszej i sprowadza się do tego, że komornik jest przede wszystkim organem powołanym do wyegzekwowania kwoty pieniężnej, a przy okazji ustanowionym płatnikiem VAT od sprzedaży licytacyjnej nieruchomości.