Mali przedsiębiorcy na wagę złota

Rząd jest odpowiedzialny za ochronę podatników przed skutkami niedostosowania prawa – pisze ekspert organizacji Pracodawcy RP.

Publikacja: 02.02.2017 18:02

Arkadiusz Pączka

Arkadiusz Pączka

Foto: materiały prasowe

Polskie firmy – to one mają być fundamentem krajowego PKB, zgodnie z rządowymi założeniami strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Stabilne, transparentne warunki działania mają stać się z kolei podwalinami dla rozwoju małej przedsiębiorczości. Właśnie tu zmiany są najpilniejsze! Obowiązujące dziś przepisy, wywodzące się z czasów sprzed technologicznego przełomu, wręcz taki rozwój uniemożliwiają.

Tu kluczowy jest pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, znany pod nazwą „100 zmian dla firm". Ma być pierwszym etapem realizacji „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju". Pakiet ma doprowadzić do zmniejszenia obowiązków administracyjnych i uciążliwości kontroli firm. Ten drugi cel ma zostać osiągnięty poprzez skrócenie procedur kontrolnych, a z drugiej strony – umożliwienie przedsiębiorcy szybkiego i łatwego uzyskania od administracji niezbędnych uzgodnień lub stanowisk.

Wspierać, nie karać

Najważniejsze jednak jest jak najszybsze uregulowanie tych aspektów prawa, w których przedsiębiorca ponosi nieproporcjonalne sankcje. Dotyczy to zwłaszcza nieprecyzyjnych uregulowań lub legislacji nie nadążającej za rozwojem nowoczesnych technologii. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, kiedy podatnik odprowadzający regularnie daniny na rzecz państwa odpowiada przed organami kontroli lub sądem z powodu... niedostosowania prawa do rzeczywistości.

Przykładem takiego funkcjonującego dziś absurdu są lokalni przedsiębiorcy pracujący jako kierowcy, świadczący usługi przewozu dla konsumentów. Płacą podatki od zarobionych pieniędzy, jednak równocześnie są administracyjnie karani – za to właśnie, że pracują. Dzieje się tak tylko z powodu archaicznych przepisów ustawy o transporcie drogowym. Dlatego wymaga ona natychmiastowej radykalnej przebudowy, bo w obecnym kształcie hamuje rozwój nowoczesnej gospodarki.

Kolejnym wymogiem, jaki stawia przed państwem nowoczesna gospodarka, jest konieczność przestrzegania zasady, że urzędnik powinien mieć obowiązek działania w interesie i na korzyść małego podatnika, a nie w celu ochrony utrwalonych układów. Dlatego ważne jest, że w nowych przepisach w ramach pakietu „100 zmian dla firm" wprowadzony zostanie obowiązek pouczenia przedsiębiorcy o właściwym, według organu kontroli, rozumieniu i zastosowaniu przepisu oraz ustaleniu terminu, w jakim przedsiębiorca będzie obowiązany do dostosowania się do tej wykładni. W konsekwencji ma to zwalniać go od odpowiedzialności za zdarzenia przeszłe.

Rozwojowi małej przedsiębiorczości będzie także sprzyjał system transparentnych płatności. Tutaj pierwszym krokiem jest wdrażany przez Ministerstwo Rozwoju proces elektronizacji i usprawnienia obrotu gospodarczego, a także upowszechnienia płatności bezgotówkowych. Program Cashless Poland ma zapewnić dominujący udział transakcji bezgotówkowych w obrocie gospodarczym i wdrożenie narodowego schematu płatniczego. Dzięki temu łatwiej będzie dokonywać opłat administracyjnych, a przedsiębiorcy i obywatele zyskają na niższych prowizjach. Kolejne działania na rzecz powszechnej cyfryzacji, w tym rozbudowa infrastruktury telekomunikacyjnej, to szansa rozwoju dla małych firm i budowania ich przewag konkurencyjnych.

Rozwój małej przedsiębiorczości może być stymulowany poprzez zachęty ze strony państwa, czyli przede wszystkim przyjazne warunki prowadzenia działalności, a także przez elastyczność w zakresie czasu i sposobu zarabiania. Najważniejszym założeniem powinno być stworzenie możliwości godnego zarabiania dla osób, które są nisko wynagradzane lub narażone na wykluczenie z rynku pracy. Nie bez znaczenia jest także wykorzystanie potencjału ludzi młodych, którzy cenią sobie równowagę między pracą a czasem wolnym, ale zderzają się z barierą zatrudnienia na etacie.

Nadążyć za technologią

Państwo powinno także rozwijać gospodarkę w kierunku „kultury online", która zasadza się m.in. na oszczędności czasu i pieniędzy. Przyjmując takie założenia, dostosowanie się do nowej sytuacji powinno polegać na usunięciu zbędnych regulacji, stanowiących zupełnie niepotrzebną barierę wejścia. Należy urzeczywistnić zasadę „co nie jest zakazane, jest dozwolone". Ograniczenia wymaga też sfera zakazów i dodatkowych zobowiązań, które powodują dodatkowe koszty.

Kraje o elastycznym podejściu do innowacji, tworzące realny postęp ekonomiczny, a nie tylko technologiczne nowinki, uzyskają kolejny punkt w wyścigu z tradycyjnymi wysoko rozwiniętymi gospodarkami. Konieczne jest szukanie rozwiązań, które z jednej strony pozwolą zachować poczucie bezpieczeństwa, a z drugiej nie wprowadzą barier dla innowacji technologicznych, organizacyjnych, modeli finansowania i nowych modeli biznesu.

Władze państwa stają w obliczu konieczności budowy regulacji w taki sposób, aby popierać wprowadzanie innowacji tworzących lepsze usługi i zwiększających zatrudnienie – zarówno stałe jak i dorywcze. Nowoczesne prawo ma wiele zalet: budowanie nowych możliwości zarobkowych, zapobieganie wykluczeniu na rynku pracy, ale także cyfryzację z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań i aplikacji. A przede wszystkim stymulowanie wzrostu gospodarczego z korzyścią dla konsumentów.

Autor jest zastępcą dyrektora generalnego Pracodawców RP, dyrektorem Centrum Monitoringu Legislacji w tej organizacji

Polskie firmy – to one mają być fundamentem krajowego PKB, zgodnie z rządowymi założeniami strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Stabilne, transparentne warunki działania mają stać się z kolei podwalinami dla rozwoju małej przedsiębiorczości. Właśnie tu zmiany są najpilniejsze! Obowiązujące dziś przepisy, wywodzące się z czasów sprzed technologicznego przełomu, wręcz taki rozwój uniemożliwiają.

Tu kluczowy jest pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, znany pod nazwą „100 zmian dla firm". Ma być pierwszym etapem realizacji „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju". Pakiet ma doprowadzić do zmniejszenia obowiązków administracyjnych i uciążliwości kontroli firm. Ten drugi cel ma zostać osiągnięty poprzez skrócenie procedur kontrolnych, a z drugiej strony – umożliwienie przedsiębiorcy szybkiego i łatwego uzyskania od administracji niezbędnych uzgodnień lub stanowisk.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację