Po usunięciu pozostałości po dawnym jazie Edward S. (dane zmienione) zamierzał zbudować we wsi Damno w powiecie słupskim nowy jaz na rzece Łupawie wraz z zaporą ziemną, zbiornikiem retencyjnym, przepławką dla ryb i budynkiem elektrowni wodnej. Miał już decyzję o warunkach zabudowy z 2006 r., zgodę na odleśnienie terenu, a inwestycja została ujęta w programie małej retencji województwa pomorskiego. Brakowało środowiskowych uwarunkowań zgody na przedsięwzięcie.
Wójt gminy Damnica, w której leży wieś Damno, odmówił ich określenia. Inwestor przedstawił wprawdzie dwa raporty środowiskowe korzystne dla swoich zamierzeń, ale wójt powołał się na postanowienie regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Gdańsku, odmawiające uzgodnienia warunków realizacji inwestycji.
Teren nad Łupawą, na którym miał być budowany jaz, leży w granicach obszaru Natura 2000. RDOŚ i wójt uznali, że inwestycja pogorszy stan ochrony. Na powierzchni 4,8 ha nie da się wyeliminować negatywnego oddziaływania zajęcia terenu pod zbiornik retencyjny, zmiany linii brzegowej i strat w roślinności. Rzeka ma też szczególne znaczenie dla gatunków ryb wędrownych. Po dwukrotnym badaniu sprawy nakazanym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 2014 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy odmowną decyzję wójta.
W ponownej skardze do WSA Edward S., powołując się na orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, zarzucił, że zastosowano przepis (art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody) przewidujący zakaz powodowania znaczących i negatywnych oddziaływań na obszar Natura 2000 w sytuacji, gdy planowane zamierzenie zostało rozpoczęte jeszcze przed transpozycją do polskiego prawa europejskich przepisów o obszarach Natura 2000. Nie podlega więc obecnym ograniczeniom dla inwestycji na takim obszarze.
Pierwsze prace do budowy jazu i elektrowni wodnej rozpoczęły się w 1994 r. W 2003 r., a więc jeszcze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej, został złożony wniosek o wydanie warunków zabudowy, co jest równoznaczne z rozpoczęciem inwestycji i wyłącza prowadzenie oceny środowiskowej w kontekście obszarów Natura 2000.