Polski armator jest pierwszym, który komercyjnie wykorzysta system. Navdec zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs.

System wspomaga nawigatora w sytuacjach kolizyjnych. Całą sytuację nawigator ma zobrazowaną na mapie elektronicznej, na której znajdują się inne statki. Innowacyjne w systemie jest określenie pierwszeństwa drogi jednostek, a także z którego prawidła prawa drogi morskiej to wynika.

Kiedy jednostka nie ma pierwszeństwa, nawigator określa, w jakiej odległości chciałby znajdować się od innego statku, a system podaje bezpieczne i niebezpieczne kursy w stosunku do jednego statku, ale także wielu, znajdujących się w określonej odległości od statku własnego. System może brać pod uwagę wszystkie obiekty w promieniu ośmiu mil i względem nich określane są bezpieczne i niebezpieczne kursy.

Obecnie nie ma wymogów, które nakazują armatorom montowanie takich systemów. Jednak systemy oparte na takich zasadach działania i o tej funkcjonalności, jak Navdec będą za kilka lat wymagane.

—pap, Nauka w Polsce