Siecią neuronową w korki

Sztuczna inteligencja i superkomputery pomogą złagodzić problemy związane z ruchem miejskim.

Publikacja: 18.12.2017 17:20

Analiza miejskich korków uwzględnia wykroczenia drogowe

Analiza miejskich korków uwzględnia wykroczenia drogowe

Foto: AdobeStock

Gdy przemieszczasz się po mieście, możesz dostrzec kamery obserwujące skrzyżowania. Zostały one zainstalowane w celu monitorowania warunków ruchu, dokumentowania zdarzeń drogowych czy przestępstw. Okazuje się, że mogą one również pomóc inżynierom ruchu drogowego w optymalizacji przepływu aut i to bez konieczności wielogodzinnego oglądania nagrań.

Naukowcy z University of Texas w Austin (UT) i Texas Advanced Computing Center opracowują narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do automatycznej analizy zachowań na drodze i stworzenia przeszukiwalnych baz danych.

Nowe rozwiązanie wykorzystuje nieprzetworzone zdjęcia z kamer rozmieszczonych w Austin do rozpoznawania obiektów – ludzi, samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek, rowerów, motocykli i świateł drogowych, oraz ocenia, w jaki sposób poruszają się i oddziaływują na siebie. System ma ocenić, w których miejscach powstają zatory i co jest ich przyczyną. Ma on możliwość głębokiego uczenia się (ang. deep learning) i automatycznego zbierania danych.

Algorytm etykietuje wszystkie poruszające się obiekty, śledzi ich przemieszczanie, porównuje z innymi wcześniej rozpoznanymi i przetwarza wyniki. Wszystko sprowadza się do prostego zadania liczenia poruszających się pojazdów i identyfikacji bliskich spotkań z pieszymi.

Trudność polega na skali zadania. Austin jest 11. miastem pod względem ilości ludności w Stanach Zjednoczonych i liczy prawie milion mieszkańców. To też najbardziej zakorkowane miasto w USA.

Zrozumienie natężenia ruchu i jego zmian w czasie ma kluczowe znaczenie dla procesu tworzenia modeli transportowych i oceny działania sieci. – Obecna praktyka często opiera się na wykorzystaniu drogich czujników do ciągłego gromadzenia danych lub na badaniach ruchu, które przez kilka dni oceniają jego natężenie w wybranych okresach – mówi Natalia Ruiz Juri, dyrektor Centrum Modelowania Sieciowego w UT. – Wykorzystanie sztucznej inteligencji do automatycznego generowania danych o natężeniu ruchu z istniejących kamer zapewniłoby znacznie szerszy, przestrzenny i określony w czasie obraz sieci transportowej, ułatwiając prowadzenie innowacyjnych badań i zarządzanie ruchem.

Algorytm ma też pozwolić na automatyczną identyfikację potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń, w których pojazdy i piesi znajdą się w pobliżu siebie. Do tego mają posłużyć dane z wykroczeń drogowych, takie jak jazda pod prąd czy wymuszanie pierwszeństwa.

W planach jest również zbadanie, w jaki sposób automatyzacja może ułatwić inne analizy związane z bezpieczeństwem, takie jak identyfikacja miejsc, w których piesi przecinają ruchliwe ulice poza wyznaczonymi przejściami, zrozumienie, jak kierowcy reagują na różne rodzaje oznakowania i określają, jak daleko piesi są skłonni chodzić, aby pokonać jezdnię w sposób zgodny z przepisami.

Projekt pokazuje, w jaki sposób sztuczna inteligencja może zredukować wysiłek włożony w analizę danych wideo i dostarczyć użytecznych informacji dotyczących bezpiecznego poruszania się. Nadjeżdżające samochody autonomiczne otrzymają jeszcze jedno źródło danych poprawiające ich funkcjonalność i bezpieczeństwo. ©?

Gdy przemieszczasz się po mieście, możesz dostrzec kamery obserwujące skrzyżowania. Zostały one zainstalowane w celu monitorowania warunków ruchu, dokumentowania zdarzeń drogowych czy przestępstw. Okazuje się, że mogą one również pomóc inżynierom ruchu drogowego w optymalizacji przepływu aut i to bez konieczności wielogodzinnego oglądania nagrań.

Naukowcy z University of Texas w Austin (UT) i Texas Advanced Computing Center opracowują narzędzia oparte na sztucznej inteligencji do automatycznej analizy zachowań na drodze i stworzenia przeszukiwalnych baz danych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii